Tuesday, November 25, 2008

cerita aku

Dh 1 bulan lebih aku berdepan dengan kerenah pesakit2 dekat hospital
macam2 la perangai yang aku sendiri tak reti nak explain kat sini
suddenly,aku teringat pasal seorang makcik dekat wad aku kerja sebelum ni,wad 6B
makcik tu dikatakan menghidap acute hepatitis dengan athritis.
(info pasal penyakit ni,buka jarumbesar.blogspot.com)

ada sekali tu,aku buat observation.means,amik BP(blood pressure),temperature,pulse dengan respiration.
sambil aku ambil BP tu,aku bual2 la dengan makcik tu
tiba2 akak senior aku tegur,"wei!ko dah tau kan makcik tu ada hep,apsal ko cakap2 dengan dia.ko dah lama idup ke?"
aku apa lagi la,cakap slow tapi paham2 sendiri la
"kalau Allah kata saya mati sebab penyakit ni,mati la saya.macam mana saya elak pun,nanti mati gak"
since tu,tak sape pun nak tegur aku bila aku dekat dengan makcik tu.

Eeeii! salah ke aku rapat dengan dia??
kenapa la manusia ni suka membezakan satu sama lain?

4 comments:

Cob Nobbler said...

manusia ni sejenis makhluk yang suka membeza-bezakan speisis.

kalau kucing,tak kira la kucing siam atau kucing parsi,dia tetap dipanggil kucing.

tapi manusia ni dia nak rasa diri dia berbeza,dia gelarla diri masing-masing.Raja,menteri,bos,presiden.

Dalam masyarakat kita manusia ni,mereka ni dipanggil VIP,atau Very Important Person.Tapi important ke dorang ni bagi kita?

Setiap tahun kita bayar cukai,kita bekerja untuk mereka,supaya mereka dapat beli kot armani,kereta ferrari ataupun beli penthouse baru kat tengah-tengah kota london.

kadang-kadang seorang anak raja menghabiskan 10 juta pound sterling hanya untuk celebrate birthday.10 juta pound duit rakyat,yang berkerah bekerja setiap hari untuk makan nasi.Kita punya effort berpeluh2 x sama dengan diorang ni.

Sekarang ni,kalau kita ni tak bekerja,dan x bayar cukai untuk mereka ni,dorang mampu tak spend duit macam sekarang ni?Dorang akan jadi helpless,hidup merempat kena buang,macam raja-raja yang terguling jatuh,contoh kat Nepal tu.

Sekarang siapa VIP,raja ke kita rakyat?siapa lagi important sekarang?

Malaysia Tanahairku said...

Soal manusia nak bezakan antara lain adalah kelemahan manusia.

Sesungguhnya manusia memang tidak sempurna, banyak kelemahan. Kalau ada peluang teruskan berdakwah demi menyedarkan manusia2 macam ini.

Kalau kita melihat orang membuat salah, sudah menjadi tanggungjawab kita menegurnya, niat untuk baiki bukan hentan(99 kali cakap pasal ni,takpe ulanginya)

Macam kita tinggal serumah dengan ahli keluarga kita, kalau kita solat fardu tak pernah tinggal tetapi ada ahli keluarga kita miss, adalah tanggungjawab kita menegurnya.

Sekurang-kurangnya sekadar nak ingat bukan paksa. Islam tak memaksa, ikut dapat pahala, tak ikut dosa.

Kita yang patut menawarkan diri membetulkan mereka, sama ada mereka akan suka atau hentam, itu hak mereka. Kita dah jalankan tanggungjawab kita sebagai hamba Allah yang sering peringat antara hamba Allah lain.

Kita ni adalah khalifah Allah, maka kita mesti sedar tanggungjawab kita, Allahuakhbar! Komenla kat tulisan saya di bawah.

Ez the Conspirator said...
This comment has been removed by the author.
Ez the Conspirator said...

Sekurang-kurangnya sekadar nak ingat bukan paksa. Islam tak memaksa, ikut dapat pahala, tak ikut dosa.

Siapa anda nak tentukan dosa pahala ni.Islam tak paksa,ikut dapat pahala,tak ikut dosa.Itu paksaan halus namanya MRM.

uh well sue,you see,people like that shouldn't call themselves as nurse la.they all better bekerja kat rumah mayat,untuk dikebumikan je.

you know nami,manusia ni memang suka membeza-bezakan spiesis,ada yang islam la,ada judaism,buddha..ada yang suka beza dengan warna kulit,white,black,red,yellow..ada yang suka membanding2kan yang mereka lebih superior dari yang lain,ketuanan melayu,khilafah,zionist..you'll name it nami.

dalam kelompok manusia kita ni,ada golongan dipanggil priest,imam or rabbi,or sami.Tujuan adanya priest,imam,rabbi or sami ni nak memberitahu kebaikan agama masing-masing,iaitu menuju ke arah keamanan.masalahnya sekarang,bila perbezaan spieses ni nak diperang-perangkan,nak dibeza-bezakan,masing2 nak tunjuk dia yang paling benar,siapa kita nak percaya sekarang.

you see,secularism prevent this problem happens.secularism can bring peace,and everyone is graded from meritocracy,from what they struggle,they earns it.Adalah tidak adil kalau seseorang pemimpin itu dilantik semata-mata kerana dia Islam,atau apa-apa agama pun.Ataupun dia bangsa apa sekalipun.

So Sue,Nami,we are discussing serious thing,perception.Sue did a brilliant job as a nurse.Nami defines human seems enjoying to be breaking off,with strata-class and I added,religion and race are also bring these differences.

I'm not saying we should leave religion.What I suggest is to put religion where it should be,the holiest place.The place where it's belong,your heart.Not with your witty minds to conquer and rule the Earth!

Because pada I,apa yang ada sekarang ni ditokok-tambah supaya golongan bertopengkan agama ni terus berkuasa.

Ada ke undi PAS confirm masuk syurga?Ada yang cakap macam tu,ada yang seems make believe with that.Kalau camtu,undi je la PAS,tak payah solat,tak payah puasa,kan?

Oh,PAS cakap mereka disekat oleh demokrasi?Mereka bergerak ni pun atas landasan demokrasi..

I'm not the one who simply tired to talk about something.I am a person who love submission until fall.Selagi you tak dapat kerahkan idea-idea untuk menyokong perjuangan you,I akan terus persoalkan "kefanatikan" you tu,MRM.