Sunday, November 9, 2008

Saya Jawab dalam Bahasa Saya(part 1)

Hmm..nampaknya Perundang dan Mata Rakyat,tidak sekali faham maksud saya.Izinkan saya menjawab soalan-soalan Perundang yang diajukan.

1)sejak bila sistem khilafah ini mula dilaksanakan di muka bumi ini
-Sistem khilafah telah diadakan sejak kewafatan Nabi Muhammad s.a.w.

2) sekiranya sistem ini tidak sesuai, dan menindas bagaimana dgn fakta yang menunjukkan islam pernah menguasai 2/3 dunia ini satu masa dahulu, dan pada ketika itu sistem khilafah dilakasanakan
-Sebelum itu saya bertanya kepada saudara Perundang,betul ke 2/3 dunia?Old World or New World?Bagaimana dengan Genghis Khan,beliau juga menakluk 2/3 dunia?British juga menakluk dunia,sehingga digelar "The Empire that Sun Never Set".Bagaimana dengan Portugal dan Sepanyol,menakluk dua lautan terbesar,Atlantik dan Hindi.

Soalnya disini,bukan sistem yang saya persoalkan,saya persoalkan orangnya.Mahu bercerita tentang Turki Uthmaniyyah,saya berketurunan Melayu Bugis-Turki-Irish,jadi Turki ada sebahagian dengan diri saya.Apakah dengan title "khalifah" tu,khalifah itu sewenang2nya ada perempuan simpanan di harem-harem?Siapa yang ba'iah khalifah ni?Rakyat?Rakyat hidup terseksa kerana sengketa Perang Dunia Pertama.Kalau bukan kerana tentera Britain menyerang Turki,mungkin saya tiada di sini.Jadi,saya adalah contoh sendiri sejarah Turki.

3) pada masa dahulu ketika sistem khilafah ini dilaksanakan, adakah di dunia ini semua orang islam? setahu saya tidak
-Ya,memang bukan semua orang Islam,begitu juga di Sepanyol(Andalus),kenapa semua perlu diarabkan sedangkan mereka itu bangsa Sepanyol,sehingga mereka menentang puak Moor?

4) zaman kegemilanagn islam, iaitu semasa zaman dunai barat melalaui zaman kegelapan, sistem yang dugunapakai adalah sistem khilafah? adakah ini boleh dikatakan sistem ini tidak efisyen dan tidak setanding dgn sistem demokrasi yag ada sekrng?
-Kenapa masih nak mengimbau kenangan silam?Kenapa kerajaan Islam tak seefisien dulu?Kerana korupsi dan ketidakfahaman terhadap konsep Islam itu sendiri.Bila orang menggunakan agama sebagai senjata politiknya,maka berlakulah masalah sehinggalah jatuhnya kerajaan Islam itu.

5) kenapakah sistem ini dihapuskan oleh britain? apa asasnya?
-setiap penjajah akan menghapuskan sistem kerajaan lama untuk mentadbir jajahannya sendiri.

6) sistem demokrasi adalah dicipta selepas kewujudan islam, dan dicedok prinsipnya oleh orientalis barat.anda bersetuju?
-demokrasi dicipta pada zaman Greek,pada zaman Delian League,semasa itu,city-states atau negara kota berkumpul dalam federasi Athens.Dan mereka dipilih melalui sistem perwakilan.Delian League ditubuhkan pada 478 Sebelum Masihi,sedangkan khilafah pula pada zaman kewafatan Nabi Muhammad s.a.w.

7) kemajuan barat pada hari ini adalah atas 'ilmu'2 para ilmua islam dahulu.mereka menciplak dan ubahsuai.anda bersetuju?
-kenapa kata ciplak?re-inventasi akan sentiasa berlaku tidak mengira zaman.zaman sebelum islam,terciptanya roda,terciptanya pedati dan sebagainya,bukankah itu tercipta sebelum islam?jadi,kereta yang ada sekarang,tayar-tayar,diciplak dari zaman Mesir la,begitu?

8) sekiranya sistem yang dikatakan khilafah ini sngt 'kuno' adkh ini bermksd sistem yg diguna pakai oleh kahlifah abu bakar dan kahalifah sterusnya itu tidak sesuai ?
-Sebelum tu saya nak tanya,sekiranya sistem ini digunapakai,siapakah yang layak untuk diba'iah?

9) anda faham apa itu sistem khilafah? siapa ketuanya, corak pemerintahan? adakah sistem ini zalim?
-Maafkan saya sekiranya saya tidak memahami,tetapi saya ingin bertanya,siapa yang nak terangkan tentang khilafah ini,kalau bukan anda.Andalah yang perlu menerangkan,kerana anda yang membuka topik ini.

10) kalau zalim, dimana zalimnya? dan adakah penguasaan islam dulu ke atas dunia mll sistem khilafah adalah penindasan kpd bukan islam?
-Zalim ataupun tidak,bukan bergantung pada sistem,tetapi kepada individu.Shih Huang Ti merupakan seorang yang Zalim,tetapi Maharaja Ming seorang yang memakmurkan bumi China sehingga rakyat China menerima kemajuan.Cuba rujuk kepada Muawiyah yang memerangi Ali dalam Perang Siffin,adakah itu Islamik?

11)sebagai seorang beragama islam, kenapa kita tidak boleh menerima pakai sistem khilafah ini, sistem yang berpandukan agama islam, dan tidak mengandungi perkara yg ditegah agama. apa bezanya sistem khilfah ini dgn semokrasi ciptaan barat? kenapa kita sbgai org islam tidak boleh mengamalkan sistem kita sendiri? kenapa kita perlu 100% ikut sistem barat? kalau kita boleh ikut cara barat sblm ini, kenapa kali ini barat tidak boleh ikut cara kita? kalau kita selama ini horamat pada org bukan islam, kenapa org bukan islam tidak boleh hormat pada kita?
-Persoalannya yang saya ajukan,siapakah yang benar-benar layak untuk kita ba'iah ini?

12) Anda sudah pasti tahu tentang perang salib.. anda pasti perang salib sudah berakhir?
-Belum berakhir.Tapi anda tahukah kenapa perang salib ini berlaku?Perang salib ini berlaku kerana kedua-dua pihak,fanatik dengan fahaman masing-masing.Fanatik kristian seperti evangelis-evangelis,dan fanatik Islam dengan mullah-mullah.Anda suka berperang ke?

13) anda sudah pasti kenal yahudi,zionis..anda juga pasti tahu bahwa sejauh mana mereka 'menguasai dunia' ?
-Seperti Kristian dengan Evangelis,Islam dengan Mullah,Judaism ada Zionist.Mereka ini golongan fanatik.Saya kritik yang ini,bukan agama.

14) kenapa negara barat boleh ada nukeluar..ttp negara islam tak boleh? (iran ,iraq)
-Pada hemah saya,kenapa nak ada nuklear?Sepatutnya semua negara tak perlu ada nuklear.Kenapa,tuan Perundang suka Islam letupkan nuklear di negara bukan Islam?

No comments: