Sunday, November 9, 2008

Saya Jawab dalam Bahasa Saya(part 2)

Saya berasa amat bangga kerana kedua-dua rakan saya bangun dan bangkit mempertahankan Islam.Saya merasakan amat terharu dan merasakan mereka ini niatnya baik.Tapi siapa yang harus mereka tentang?

Tuan Perundang dan Mata Rakyat,saya bukan anti kepada Islam.Ayah saya mengajar saya Al-Quran semasa saya tinggal di Milan,dan saya tidak suka budaya hanya membaca,tetapi mengerti dan memahami tentang isi kandung al-Quran.Saya pergi ke perpustakaan seawal usia saya 9 tahun,mengkaji dan cuba memahami,dengan mencari al-Quran translasi Itali.

Kita semua tahu,kita manusia,tidak kira yang Islam atau bukan,yang ada agama mahupun atheis,semua berasal dari Nabi Adam dan Hawa.Atas sikap kenapa kita harus berperang?

Tuan Perundang dan Mata Rakyat,
Kenapa saya kritik PAS?Al-Qaeda?Kerana mereka ini dilihat oleh bukan Islam sebagai golongan yang menakutkan.Kita patut sambut mereka ini dengan senyuman,bukan ugutan dan kemarahan.Peristiwa September 11 menjadi satu manifestasi kepada kebencian ini.Semasa peristiwa itu,saya menangis,bukan kerana kesiankan orang Kristian yang mati,tetapi manusia yang mati di atas nama fanatisme.

Seperti jawapan pertama saya,golongan fanatisme agama ini ada gelarannya.Dalam Kristian,dipanggil Evangelist.Mereka seperti Jerry Falwell dan sebagainya.Evangelist ini bermaksud pendakwah Kristian.Tetapi mereka ini terlalu fanatik dengan agama mereka sehingga mengkritik agama-agama lain.Dalam Judaisme ada Zionist,dan dalam Islam ada Mullah.Kesemua mereka ini--pada hemah saya,bukan beragama,tetapi menggunakan agama untuk kepentingan politik mereka.

Saya beri contoh yang paling mudah.Apa beza antara peminat bola sepak dan hooligan?Peminat bola sepak ialah orang-orang yang meminati sukan tersebut,contoh seperti saya,yang minat dengan kelab Celtic FC.Tetapi golongan hooligan ialah golongan yang pergi ke stadium hanya untuk menikam pisau ke penyokong pihak lawan.Apakah wajar saya menyokong hooligan Celtic jika mereka menikam penyokong Rangers?Saya tidak sekali-kali menyokong perkara itu.

Jadi,PAS adalah mirip Al-Qaeda.Seperti yang saya katakan,semua perlu balik ke fundemental dahulu.Apa maksud Islam?Dalam bahasa Arab bermaksud "keamanan".Kenapa Tuan Perundang mewajarkan program nuklear Iran?Supaya Iran dapat membunuh warga Yahudi Israel?Tahukah tuan Perundang yang Masjidil Aqsa turut terletak di kawasan yang sama?Kalau peluru berpandu Iran itu dilancar ke Israel,bukankah meletupkan Masjidil Aqsa sekali?Apa hukum orang yang meruntuhkan masjid?Apa pula hukum orang yang meruntuhkan masjid suci dalam Islam?

Saya melihat PAS sebagai pengacau Pakatan Rakyat kerana,seringkali saya melihat(dari jauh),tentang penyokong-penyokong PAS yang seolah-olah tidak mahu mewujudkan budaya berkongsi dengan orang-orang bukan Islam.Gambar jamuan Tahun Baru Cina atau Deepavali boleh diadakan secara retorik,begitu juga dilakukan oleh pemimpin-pemimpin UMNO,sambil perjuangkan ketuanan Melayu,sambil itu melakukan perniagaan dengan bukan Melayu.

Jadi PAS dilihat dari sini sebagai "mengikut rentak UMNO".Dan saya menyeru kepada penyokong PAS,balik semula ke fundemental Islam,keamanan.Berikan kepada mereka yang hak,dan pertahankan hak kita.

Menakut-nakutkan orang dengan satu fahaman,memang menakutkan orang bukan Islam.

Saya tinggal di sebuah bandaraya yang paling Kristian-konservatif di Canada,mungkin sekali di Amerika Utara.Dan saya sering diajukan dengan soalan,"is Islam spread by swords?"

Jika saudara Perundang atau Mata Rakyat disini,apa yang saudara Perundang dan Mata Rakyat mahu jawab?

Saya sama sekali tidak menyokong fahaman Aminah Wadud,ataupun Islam diberi ceramah dengan bentuk choir seperti di gereja,tapi apa yang saya ingin terangkan,saya anti keganasan.Tidak kira dari Yahudi,dari Kristian,Hindu ataupun Islam.Saya tidak bersetuju dengan golongan yang meletupkan diri di kawasan awam.

Yang diperang adalah dengan tentera,bukan rakyat.Kalau Zionis membunuh warga Palestin,kenapa Hamas nak mengikut jejak Zionis dengan membunuh warga Israel?

Kalau Amerika ada senjata nuklear,kenapa Iran nak turut serta?Nak letupkan sekali?

At the end of the day,kita kena ingat,dunia ini sementara sahaja,sementara ada bumi ini,jangan hancurkannya kerana kita semua berkongsi dengan planet ini.Saya hanya mahu lihat bumi ini aman.Dengan pemanasan global yang tak sudah-sudah,apakah peperangan yang kita mahukan?

Apakah kita semua mahukan Perang Salib meluas sehingga kita tidak ada apa-apa yang tinggal untuk anak cucu kita?Menang jadi arang,kalah jadi abu.Nak macam tu?

Oleh itu,saya sentiasa menyokong apa-apa peace talk antara Israel dan Palestin.Dan saya tidak menyokong Zionis.Saya juga tidak menyokong al-Qaeda.

Allah s.w.t menciptakan manusia pelbagai kaum untuk kita saling mengenali antara satu sama lain,bukan berperang.

Saya ulang pendirian sekali lagi,saya mengkritik PAS,bukan Islam.Seperti yang ditulis oleh saudara Perundang sendiri;

dan bagi saya DR hasan ALI tu, baru lagi dalam PAS..=) jadi kita kena lihat dari siapa ..sbb dlm PAS pun ada ramai PUAK..husam musa, TG. Haji hadi, TG Nik Abdl Aziz dan lain(kalau saya nak hurai panjang sngt mau 3 page )

Dan soal khilafah,saya akan jawab sedikit kemudian jawab sepenuhnya nanti kerana sebentar lagi saya ada minor surgery untuk pembedahan kaki kiri saya.Injury akibat skate.

Jika sistem khilafah menjadi pilihan penduduk dunia,apakah ciri-ciri yang ada pada seseorang itu untuk diba'iah menjadi khalifah?Sila jawab.

Saya harap Mata Rakyat dan Tuan Perundang faham dengan apa yang saya jawab ini.

No comments: