Saturday, November 8, 2008

RESPON - If you really want to establish khulafah system,take a rocket,go to other planet,while this Earth is for all of us,humanity

saya ingin merujuk kepada komen cik ezreen di article mata rakyat, berkenaan sistem khilfah:

"If you really want to establish khulafah system,take a rocket,go to other planet,while this Earth is for all of us,humanity.Regardless religion,race and gender.We share this Earth.Don't make me call you "pakcik kopiah suka cakap kuat-kuat dalam ceramah"."


siapa kita untuk mengatakan this 'khulafah or khilafah ' system like 'rubish'?..
sampai naik roket pergi planet lain=) ..kita blh bincang..


apa itu 'khulafah'?
saya pun x berapa 'faham'.. hehe =)
ttp sefahaman saya sistem ini digunakan sejak zaman selepas nabi muhamad(nabi org2 islam)wafat, sehingga tahun 1924(bila dihapuskan oleh britain dan perancis)..sebelum saya pergi jauh, anda seolah menyifatkan sistem khilafah ini melakukan 'penindasan' atau tidak mesra manusia ke atas org bukan islam.. itu yg saya faham dari kenyataan anda di atas..


maka saya ada beberapa persoalan di sini untuk anada:


1)sejak bila sistem khilafah ini mula dilaksanakan di muka bumi ini
2) sekiranya sistem ini tidak sesuai, dan menindas bagaimana dgn fakta yang menunjukkan islam pernah menguasai 2/3 dunia ini satu masa dahulu, dan pada ketika itu sistem khilafah dilakasanakan
3) pada masa dahulu ketika sistem khilafah ini dilaksanakan, adakah di dunia ini semua orang islam? setahu saya tidak
4) zaman kegemilanagn islam, iaitu semasa zaman dunai barat melalaui zaman kegelapan, sistem yang dugunapakai adalah sistem khilafah? adakah ini boleh dikatakan sistem ini tidak efisyen dan tidak setanding dgn sistem demokrasi yag ada sekrng?
5) kenapakah sistem ini dihapuskan oleh britain? apa asasnya?
6) sistem demokrasi adalah dicipta selepas kewujudan islam, dan dicedok prinsipnya oleh orientalis barat.anda bersetuju?
7) kemajuan barat pada hari ini adalah atas 'ilmu'2 para ilmua islam dahulu.mereka menciplak dan ubahsuai.anda bersetuju?
8) sekiranya sistem yang dikatakan khilafah ini sngt 'kuno' adkh ini bermksd sistem yg diguna pakai oleh kahlifah abu bakar dan kahalifah sterusnya itu tidak sesuai ?
9) anda faham apa itu sistem khilafah? siapa ketuanya, corak pemerintahan? adakah sistem ini zalim?
10) kalau zalim, dimana zalimnya? dan adakah penguasaan islam dulu ke atas dunia mll sistem khilafah adalah penindasan kpd bukan islam?
11)sebagai seorang beragama islam, kenapa kita tidak boleh menerima pakai sistem khilafah ini, sistem yang berpandukan agama islam, dan tidak mengandungi perkara yg ditegah agama. apa bezanya sistem khilfah ini dgn semokrasi ciptaan barat? kenapa kita sbgai org islam tidak boleh mengamalkan sistem kita sendiri? kenapa kita perlu 100% ikut sistem barat? kalau kita boleh ikut cara barat sblm ini, kenapa kali ini barat tidak boleh ikut cara kita? kalau kita selama ini horamat pada org bukan islam, kenapa org bukan islam tidak boleh hormat pada kita?
12) Anda sudah pasti tahu tentang perang salib.. anda pasti perang salib sudah berakhir?
13) anda sudah pasti kenal yahudi,zionis..anda juga pasti tahu bahwa sejauh mana mereka 'menguasai dunia' ?
14) kenapa negara barat boleh ada nukeluar..ttp negara islam tak boleh? (iran ,iraq)




kenapa saya bertanya ini kepada anda? saya sebagai seorang islam sngt 'terguris' akan kenyataan anda di atas. saya ada hak untuk terguris,sbb saya beragama islam...dan kenapa saya tidak berhak 'terguris'? kenapa kalau manusia hari ini mengatakan ia islam, seolah ia sngt hina? kenapa bila oabama dikaitkan dgn islam dia dianggap hina? kenapa? adakah islam itu faham sesat?bukan agama ? adkh sbb propaganda barat yg melabelkan islam itu sbg 'pengganas' maka seluruh dunia percaya islam dan penganutnya adalah 2nd class dan dianggap jahat. kenapa bila org islam ingin memakai tudung di belanda, turki dianggap sebagai mlkkn kesalahn yg sngt berat, seolah lebih berat dari kesalahan melakukan hubungan seks di tepi jalan..kenapa kita org islam pula selama ini perlu tunduk kepada barat? kenapa palestine tanah org islam itu diberi kpd yahudi oleh britain?

kenapa dunia memandangs sepi tindakan yahudi merosakkan palestin, dibunuh, diseksa..pendudkan haram..kenapa dunia senyap??kenapa? kenapa bila org islam yg bangun mempertahankan tanah air mereka di cap sebagai PENGGANAS??? kenapa....



saudari , saya berbalik kpd persoalan sistem khilafah sblm ini. sistem khilafah ini bermula sekitar kurun ke 17..sistem ini telah bejaya diamalkan dimuka bumi ini suadah berkurun lama.sehingga dihapuskan oleh britain pada tahun 1924..kita maklum pihak barat, diketuai
britan dan prancis mula menjajah dunia islam sejak kurun ke19. sejak awal kurun ke 19, telah mula usaha untuk meghapuskan sistem ini oleh piahk barat. bermula pada tahun 1915 britain memulakan sernagan ke atas iraq.

seterusny deklarasi balfour 1917 memperuntukkan ke arah usaha britain mempersiapkan penubuhan israel. pada tahun 1917, general allenby: ketua pasukan brtain menduduki palestin (pada 11 /11/1917). DAN KENYATAAN BELIAU YG SNGT PENTING ADALAH "pada hari ini perang salib baru berakhir"


seterusnya, kuasa klonial mula menakluki ibu negara khilafah, istanbul pada 1918 ,dan selepas itu selat bosporus jatuh dibawah britain dan prancis, dan pada ,20/11/1922 persidangan lausanne bermula. Dimana Britain tuntut 4 perkara: sistem khilafah dihapuskan, khilafah mst dibuang negeri, hartanya dirampas, dan turki disytihar negara sekular.semua usaha ini telah diatur oleh kamal artattuk.

sesuatu yang sangt PENTING, di dalam penhapusan khilafah di turki ini, seorang ahli parlimen house of comman telah mengecam lord crozon(org yg bertanggungjawab dlm perjanjian lausanne). di mana ahli parlimen ini bertanya: " kenapa turki diberi kemerdkaan sedangkan negara arab dijajah?" lalu dijawab oleh ahli parlimen itu ; " faktanya sekarang, turki telah dimusnhakan dan tidak akan bangun lagi kerana kita telah menghancurkan kekutan rohnya, iaitu khilafah dan islam."


3 mac 1924, khilafah dihapuskan di turki dan bermaksud sistem ini telah lupus dari muka bumi ini. lalu apa yag terjadi di turki? penindasan dan penghapusan islam bermula ; azan ditukar kpd bahasa turki, sistem pendidkan barat diperkenal, penulisan arab diganti kpd latin & roman, tudung diharamkan, sistem pemakaian islam mula dihancurkan sedikit demi sedikit, dan segala usaha sekularisasi bermula di turki.. maka persoalan saya disini, jelaslah apa yang berlaku ini adalah semata2 untuk menghapuskan daulah islam di muka bumi ini..jelas dan sngt jelas..dan salahkah kita mengadakan balik sistem ini?salah? apa bezanya sistem khilafah dan demokrasi skrng???

khilafah lemah? demokrasi bagaimana? adakah demokrasi telah menyelamatkan dunia hari ini? sama sekali tidak..perang dan dunia semakin tidak aman..adakah selama ini dunia aman dibawah undang2 sekular, comon law barat? ada saja kes bunuh,rompak,rogol dan segala mcm jenayah..adakah dunia hari ini dibawah demokrasi,republik dan segala mcm sistem buatan orientalis ini sngt efisyen..buktinya sama sekali tidak...jadi saya bertanya apakah asas untuk mengatakan bahawa sistem khilafah adalah sistem yg tidak sesuai diamalkan?

dan anda mengatakan bahwa "If you really want to establish khulafah system,take a rocket,go to other planet,while this Earth is for all of us,humanity.Regardless religion,race and gender.We share this Earth." apa justifikasi anda? apa bukti sistem ini tidaka akn berlaku adil?


maka kesimpulan saya mudah, janganlah kita 'khayal' dgn ilmu2 orientalis ini, dgn momokkan pihak barat yg sentiasa mengatakan islam itu tidak elok,tidak baik, tiadk sesuai...siapa barat untuk berkata semua itu???? dan siapa mereka untuk mengawal kita..kita harus sedar bahwa segala apa yg belaku di dunia hari ini semuanya BERPAKSI KEPADA PERTARUNGAN AGAMA..perang antara barat dan islam tidak pernah tamat.

jngn kita leka dan termakan dengan 'sogokkan' barat kpd kita..semua itu adalah untuk melemahkan kita..tidak mahu kita bersatu..tidak mahu semua umat islam bersatu..dan itulah apa yg mereka lakukan pada hari ini.suka saya untuk memetik beberapa ucapan dari 'pihak' barat untuk kita sama fikirkan

1)dick cheny : timb prsdn USA: 'menegakkan semula apa yang digambarkan sbg khilafah abad ke 7 ini ialah, ditadbir oleh hukum syarak dan interpertasi Al-qura'n yang tegas
2)Cherles Clark ;mantan setiausaha dalam negeri UK 6/10/2005: 'tidak boleh ada perundingan mengenai tegakkan semula khilafah & tidak boleh ada perundingan langsung dlm usaha terapkan hukum syarak
3) eric edelman : pembantu setiausaha pertahanan USA: masa depan iraq sama ada dikuasai oleh pengganass yg akan megembangkan sayap mereka & kemungkinan mereka menegakkan KHILAFAH@mereka dihancurkan.bagi kita kejayaan di iraq tidak boleh dijadikan pilihan
4) john abizard : komenden USA di timur tengah :' mereka akan cuba untuk menegakkan semula kedaulatan bagi seluruh dunia islam. kita pernah belajar apa yang mereka ingin lakukan dari mulut2 mereka sendiri..


maka jelas kita melihat, di pahak barat, yg hanya ada di dalam pemikiran mereka adalah 'menghancurkan' daulah islam...itu semua kita sudah maklum, namun mgkn kita terlupa.. maka saya sekali lagi ingin bertanya adakah islam ini mengancam bukn islam??? tidak sama sekali.agama islam tidak pernah mengajar begitu....mungkin ada beberapa kes kelihatn islam mengancam bukan islam..namun sebelum kita menuduh dgn lantangnya, tnya dan soal dulu kenapa mereka berbuat begitu?? kalau di iraq, keluarga mereka dibunh, rumah diroskkan,
negara diceroboh..kalau ditempat lain, mungkin kerana mereka sudah 'tidak' tahan melihat penderitaan umat islam di seluruh dunia..lantaran itu merekea bertinadk...maka ini dikatakan pengganas...kalau saya ditemat mereka, saya juga akan beritindak sedemikian.adalah dayus membiarkan 'perompak' 'merompak' rumah anda, dgn tanpa berbuat apa2.

ttp bila tentera USA menyeksa tahanan di penjara , membunuh masyarakat IRAQ, afghanistan tidak dikata PENGGANAS, ttp tentera PENGAMAN.. adilkah ini untuk umat islam??


akhir sekali saya merujuk kepd kenyataan anda "Hatred that this article generate using Islam as a main point,is not only annoying,but stupid.Hello,one of our federation blogger is non Muslim,his nick name is vanguard.This article seems offense to him."..saya kenal vanguard ini..sahabat saya di faculty...saya tidak merasakan article itu menjerumus untuk' membawa' bahaya kpd sahabat saya itu..dan saya pasti sahabat saya itu faham akan maksd sebenar yang ingin disamapaikan oleh penulis..sahabat saya itu saya fikir waras untu melihat semua ini secara jelas dan melihat akan dasar agama islam ini sendiri..sbb kita malklum islam sama sekali tidak mengancam sesiapa..

sesunguhnya dalam islam haiwan itu dilarang untk dizalimi..ini kan manusia..jgn dilihat islam itu diluar sahaja, islam itu sempurna..akhir kata saya memohon maaf sekiranya ada yang kurang berpuas hati dlm apa yg saya sampaikan ini..tiada yang menyuruh, hanya kerana atas 'falsafah; dan apa yg saya anuti dan amalkan..Saya hanya berhidup untuk tuhan saya, yang menciptakan saya..sesunguhnya saya tidak pernah melihat bangsa selain islam sebagai musuh, namun kpd kelompok2 yg menindas 'saudara agama' saya itu sesungnya saya tidak boleh menipu, bahawa saya kurang senang dan kurang selesa dan tidak rela melihat perlakuan mereka ke atas sauadara seagama saya... Sesunguhnya semua manusia adalah dari adam yang satu dan hawa yg satu, berhiduplah kita untuk tuhan yang mencipta.

-

4 comments:

Mata Rakyat said...

Terima kasih atas hujah awak yang merujuk kepada Islam ini. Yang penting agama Islam tak paksa orang bukan Islam sertai, sebab pemerintahan Islam memberi kebebasan beragama kepada orang bukan Islam. Nanti saya post lagi, biar mereka baca post awak dan komen dulu.

PERUNDANG said...

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran

Aril Cantona said...

beb,bukan nak sound la,tapi mana ada lagi azan bahasa turki.

aku tau la pasal kampung aku kat sane.mak aku orang sane.

tu zaman attartuk,zaman bila ntah wei..

yang azan bahasa turki kat belah2 istanbul sinun..tu pun mane ade lagi dah..

PERUNDANG said...

terima kasih atas pembetulan fakta. terima kasih