Wednesday, December 16, 2009

GST sudah mula berkuat kuasa : Sah Mat Monggol menge'PAU Rakyat 1 Malaysia





Tiada Jalan lain lagi selain melakukan bantahan di jalan - jalan raya






MARI KITA BANTAH DENGAN GARANG(GerAkan Rakyat ANti Gst)







GST BILL TABLES , FIERCE DEBATES EXPECTED

KUALA LUMPUR, Dec 16 — The government today tabled a law to introduce a controversial Goods and Services Tax (GST) which it says is necessary to broaden the tax base but the opposition claims will be a burden on ordinary Malaysians.

Under the proposal, the government is looking at a GST rate of four per cent.

Debate on the Bill will proceed next year. The government is expected to go on a major exercise next week to campaign for GST by explaining to the public the rationale for introducing the new tax.

The tabling of the GST Bill, however, did not proceed smoothly as Pakatan Rakyat (PR) lawmakers, who are opposed to its implementation, tried their best to delay proceedings.

Teluk Intan DAP parliamentarian M. Manoharan stood to object, saying that there were many other Bills left unresolved but his objection was shot down by Deputy Speaker Datuk Wan Junaidi Wan Jaafar.




Undang - Undang baru telah di baca kan pagi ini dengan meluluskan 4% GST(Goods & Service Tax) atau (Grocer & Service Tax) maka bermula lah lagi satu bebanan yang di kenakan dek kerajaan at Monggol kepada rakyat 1 malaysia walaupun kita akandengan kelentong demi kelentong dari mukharabat - mukharabat dan pencacai diorang pasal mengenakan cukai ini.

Mukharabat diorang senang pasal sedap makan suap yang di bagi dek kerajaan mat monggol tapi kita sebagai rakyat apa yang kita dapat?selain bebanan demi bebanan.Sudah lah kita di bebankan oleh pelbagai kenaikan kos sara hidup selain harga Beras dan tambang pengangkutan awam seperti RapidKL di naik kan dengan begitu drastik jadi apa lagi lagi tinggal untuk kita.

Apabila kita berhimpun depan parlimen untuk mintak gaji minimum RM900.00 mereka halau kita dengan SB dan FRU, sekarang kita di kenakan satu lagi beban keatas tekanan hidup yang bermacam - macam,

Nak tahu apa yang di kelentongkan dengan GST atau bahasa melayunya Cukai Jualan dan Perkhidmatan,maknanya semua benda yang kita beli di pasaraya termasuk sabun brezze ke sabun mandi ke,apa jua makanan yang di beli di kedai mamak,semua jenis minuman dan segala jenis perkhidmatan(taktau service minah chow kit pun kena juga) awam pun akan di cukai jadi apa yang tinggal lagi untuk kita?

Tanyalah pada rakyat 1 malaysia atau pada sesiapa pun siapa yang suka kena cukai ? hanya orang bodoh saja macam parpukari akan cakap cukai tu bagus pasal perut dia dah gemok makan duit suap tapi macam mana dengan kita?

Bebanan hidup akan bertambah,belanja hidup semakin tak cukup dan ini bermakna tekanan hidup akan menekan degnan begitu kuat menjarah seluruh rakyat 1 malaysia maka natijah dari hal itu jenayah seperti curi ragut,peras ugut,culik akan berleluasa.Keruntuhan moral akan menjadi semain tak terkawal,wanita - wanita yang tiada jalan lain untuk mendapat wang demi menyuapkan anak - anak mereka akan mejual tubuh maka akan sesak lah semula lorong - lorong haji taib,jalan Bukit Bintang dan Petaling Street dengan ibu - ibu tunggal yangterpaksa melacur demi mengharungi tekanan hidup yang di kenakan oleh kerajaan Mat monggol dan mama Penguin.

Tiada jalan yang dapat kita lakukan kerana jika hantar memorandum pada muNkeE - MuNkeEe ni pun pasti akan di campak ke bakul sampah oleh jalan yang terbaik ialah kembali turun ke jalan - jalan raya untuk membantah,bawak sepanduk atau apa sahaja Banner kalau tidak kita akan menangung satu lagi tekanan Hidup!


MARI BERSAMA KITA WUJUDKAN GARANG (GerAkan Rakyat ANti Gst)

Tuesday, December 15, 2009

Woitt!! Mana itu kEtUanAn MelAyu???

[pijak_kepala_lembu.jpg]


Inikah dia ketuanan Melayu?


Hari ini ada se'ekor lagi MuNkeEe betina telah mengkelentong bahawa Ketuanan bukan bermaksud antara tuan dan hamba sebaliknya ia menunjukkan siapa lebih berhak ke atas sesuatu perkara.Bagus punya kelentong bagus punya penipu,seronok dah makan duit haram berapa ramai lagi melayu yang dah kena tipu.

Tokoh sejarah, Prof. Emeritus Dr. Nik Safiah Karim berkata, apabila disesuaikan dalam konteks ketuanan Melayu ia bermakna hak-hak keistimewaan perlu dikekalkan kerana negara ini asalnya milik orang Melayu tapi mangkuk ni tak perasan atau sengaja tak perasan.atau dia saja buat - buat bodoh dan sengaja nak bodohkan melayu.


Siapa lagi yang paham akan ketuanan melayu sebab orang bukan na maksud sahaja tapi makna paktikalisme nya itu.Berapa kali nak sebut ketuanan melayu ? sedang orang melayu kampung berembang,chu badak dan kampung MELAYU ampang di usir macam anjing dari negeri yang di katan melayu.

Jelas mangkuk yang kita tak tahu dari mana dia beli Phd dia yang mana hak itu bukan bermaksud kedudukan Melayu lebih tinggi daripada kaum lain yang mendatang namun ia sebagai balasan pengorbanan mereka berdasarkan catatan sejarah.


Woitt!!!...catatan sejarah yang mana satu?? ada banyak catatan sejarah,dari sulatuss - salatin ke? Persuratan ke? suma Oriental ke? The almanac of marco polo atau al - sya jarah wal -kitab mahupun saada - tul taalbat? tolong lah jelas kan yang mana satu catatan sejarahnya,tolonglah jangan bangangkan orang - orang melayu yang dah di bebalkan begitu lama.


Di sebelah barat tanah melayu Laut Hindi ,di belah barat Daya Teluk Benggali , di sebelah timur Laut China Selatan, betul ke orang melayu tu wujud? habis tu bagai mana dengan Banang yang dari kerajaan Gunung Funan?

"Orang Melayu sudi menerima kaum lain ya ! itu betul tetapi yang berhijrah ke negara ini dan daripada itu adalah mereka yang dah ada sebelum dan selepas kurun ke - 14, mereka berhak mengekalkan keistimewaan sebagai kaum asal di negara ini tapi persoalaan nya keistimewaan apa ? adakah semata - mata nak buai orang melayu dengan kebodohan demi kebodohan?

"Keistimewaan ini juga memberi peluang orang Melayu memperbaiki diri dalam sektor ekonomi yang banyak dikuasai kaum lain," katanya MuNkeEe ni lagi.


Ini lagi satu kelentong yang susah nak di terima,mangkuk ni cuba nak kelentong benda yang dah ada depan mata.Persoalannya Keistimewaan apa yang telah di berikan melalui Ke'lanunan Melayu ini,cuba lihat usahawan - usahawan kecil melayu yang berniaga steam boat,burger,keropok lekor hingga yang berniaga kain dan baju terutama di Jalan Tuanku Abdul Rahman juga di sekitar ibu kota,perhatikan hampir setiap hari mereka ini di hambat oleh penguatkuasa DBKL dari orang melayu yang kononnya melayu semata - mata untuk mengangkat martabat melayu di bidang ekonomi.


Sedang towkay - towkay besar cina memperoleh tempat yang selesa di China Town, sedang orang melayu "berembat" hampir setiap hari dengan barua - barua(DBKL) Towkay melayu di Jalan TAR semata - mata untuk meletak kan orang melayu di persada ekonomi.Oleh itu tak payah nak tipu melayu dengan Ketuanan dan Kelanunan Melayu.


Ketuanan Kelentongan Melayu bergema begitu kuat tapi senyap - sunyi secara tiba - tiba macam kucing sakit apabila tuntutan PPSMI oleh pejuang - pejuang bahasa seperti Pak Samad dab Dr.Hasan ke Parlimen.Kelentong Ketuanan Melayu terbarai apabila Ahli Parlimen Melayu hanya tunduk berdiam diri bila pejuang - pejuang bahasa melayu di label kan sebagai ANASIR PEROSAK negara.











Kelentong - kelentong dan pembodek Ketuanan Melayu semakin menikus bila rakyat bersama pejuang bahasa bangkit menegak kan bahasa Ibunda di jalan - jalan raya,lebih pilu lagi sembah bahasa melayu ke bawah duli Yang Maha Mulia Yang Di Pertuan Agong di layan dengan tembakan gas pemedih mata dan "water canon".


Di mana Ketuanan Melayu ? berapa ramai lagi professor kangkung macam mangkuk ni ada dalam malaysia ? keagungan bahasa sendiri pun di ludah - ludah jadi di mana Ketuanan Melayu? Mana slogan Hidup Melayu?

Apa yang tinggal semuanya sekadar nak tipu dan kelentong orang melayu,bagi orang melayu lama boleh lah sebab kepala dah bebal dengan kelentong tapi bagi generasi baru hari semua nya dah faham dan cerdik sebab mereka percaya itu semua bukan ketuanan melayu tapi lebih kepada nak kelentong melayu kaw - kaw




Itu lah sebab nya orang melayu di bandar lebih sedar akan kewujudan kelentongan melayu itu,di sini yang lebih banyak di tindas adalah orang melayu,menjadikan melayu sebagai alasan untuk mengekalkan kuasa dan kezaliman.
oh ya! pada ultra - ultra kelentong ketuanan melayu,errr....dah baca artikel melayu tak pernah wujud?

Monday, December 14, 2009

Banang : Sebenarnya MELAYU tak pernah wujud - ii




Manusia, dalam makna sempurna, adalah makhluk budi. Saat manusia tunduk pada hukum budi, maka terperciklah sifat-sifat kemanusiaannya.


Budi, atau budhi, memang kata meriah. Semangatnya ada di mana-mana. Sekiranya di Deutschland, kata ini sedondon dengan Geist, atau Bildung, yang bererti ¨mengikat apa yang ada dalam diri manusia.¨ Bahkan, kata budi juga disekutukan dengan pangkal kata Buddha—ajaran hikmah yang gigih meleburkan kelas-kelas dalam masyarakat.


Tatkala budi bertemu daya, lalu membentuklah budaya, akar kata kebudayaan. Demikian hemat Sutan Takdir Alisyahbana dalam Values As Integrating Vorces in Personality, Society and Culture.


Sutan Takdir Alisyahbana merupakan sosok yang mula-mula memadankan kata meriah ini. Maknanya, “saranan fikiran ke arah menatijahkan perkara-perkara yang baik.” Namun, kita sedar, membangunkan budaya bukanlah kerja ranting. Kalau pengalaman Tamadun Melayu saja, binaan budayanya itupun sudah memamah waktu. Sejarahnya panjang, dan terselit kelelahan-kelelahannya yang tersendiri. Kelelahan pertama adalah mencari identiti diri. Dan, kelelahan terakhir adalah salah memaknai diri.


Lalu ada pilihan mudah, di mana ada yang menyandarkan permulaan Tamadun Melayu pada manuskrip terawal, kitab al-’Aqaid an Nasafi. Walhal, Tamadun Melayu bukannya creatio ex nihilo dari abad ke-13.


Melayu itu berleluhur, dan penuh perhiasan. Seni pantun adalah antara kebitaraannya, selain peribahasanya. Pada kedua-duanya terlampir alunan budi bangsa yang merentasi Madagascar hingga ke Hawaii ini. Malah, kehalusan ini dirakam Lim Kim-Hui dalam tesis doktoratnya di Universit├Ąt Hamburg dengan judul Budi as the Malay Mind: a Philosophical Study of Malay Ways of Reasoning and Emotion in Peribahasa.


Bahkan, atas sisipan nama budi inilah juga, Usman Awang merakamkan sebuah sajaknya. Katanya dengan puitis, Melayu itu ¨akar budi bersulamkan daya.¨ Maksudnya jelas, tanpa pemberdayaan budi takkan terzahir kemolekan kebudayaan Melayu itu. Melayu, sepatutnya kaya dengan budi. Tapi sayunya, Usman Awang ada menambah lagi. Baginya, Melayu itu juga, ¨setia dan sabar tanpa sempadan.¨ Ini barangkali terang melukiskan ciri ketaatan Melayu yang tiada perinya.


Di sinilah yang menarik untuk diteroka—mengapa Melayu boleh setia dan sabar tanpa sempadan?



Apakah sebenarnya bentuk kosmologi Melayu yang terpupuk dalam sejarahnya? Jika dihimbau, kosmologi feudalisme Melayu—yang sabar dan setia tanpa sempadan—ini memang kental dalam jiwanya. Bukan zaman pra-Islam semata, hatta kosmologi feudalisme ini turut mekar pada zaman pasca-Islam. Kunjungan Islam, rupa-rupanya belum cukup ampuh. Semangat feudalisme tidak runtuh, tapi terus terpasak.


Sebab itu, jangan keliru antara Melayu dengan Melayu-Islam, atau dengan Islam. Masing-masing berbeza. ¨Tiada Melayu tanpa Islam¨ itu hakikatnya takrif Melayu yang lemah sejarahnya. Mujur, Islam yang sampai ke sini tak sempat tenggelam di Laut Hindi atau di Laut China Selatan.


Islam, yang menerusi Hikayat Raja-Raja Pasai, dikatakan pertama kali singgah ke Alam Melayu sekurang-kurangnya seawal abad ke-13. Tapi, nun semenjak saat Islam pertama kali diwahyukan di Hira´, tidak pernah terbersit cita-cita feudalisme.


Semak saja pesan-pesan nubuwwah—seluruh tujuannya adalah untuk menghancurkan rasa perbezaan. Lantas, Islam itu berdiri teguh atas nama taqwa. Diri Nabi sendiri, di utus bukanlah sebagai raja, tapi sebagai utusan yang maha esa. Sang Nabi pernah ditawar untuk bertakhta, tapi ditolaknya. Maka, Islam yang pertama sekali - kali sudah berkata tidak pada feudalisme.


Arakian, perlahan-lahan bentuk politik muslim berkembang. Dari khilafah kepada dinasti. Dari Umaiyyah, kepada Abbasiyyah, dan terus bersambung pada Uthmaniyyah dari empayar kepada empayar, sebelum akhirnya runtuh.


Namun, hampir tiada dalam pengalaman politik muslim pasca -Nabi yang benar-benar menjiwai pesan keadilan Islam. Sebaleknya, semuanya seakan terbingkai pada feudalisme, dan tunduk pada takhta yang dikeramatkan. Kejernihan Islam—tanpa feudalisme—segera tersorok ke dalam jubah agamawan istana. Sedangkan, Imam al-Ghazzali dalam Ihya´ ´Ulumuddin, sudah mengingatkan, ¨agamawan yang masuk ke Istana akan hilang cahayanya.¨(lihat lah contoh hari ini di perlihatkan akan perwatakan Harussani Zakaria)


Tidak cukup dengan itu, doktrin ¨pemimpin muslim yang zalim lebih baik dari pemimpin kafir yang adil¨ terus dijaja. Rumusan Ibn Taimiyyah dalam Minhaj as-Sunnah an-Nabawiyyah itu—walaupun dalam konteks yang berbeza—dibiar berumbi dalam fikiran muslim. Sampai selanjutnya, tanda terus tidak mampu untuk menghadirkan makna. Inilah yang terpantul pada Melayu-Islam.

Islam yang pertama kali datang ke Alam Melayu tidak terus mendakap rakyat. Tapi bersimpuh dulu ke lantai istana. Islamlah istana, bererti Islamlah seluruh rakyat jelata. Bertolak saat itu, iman pada Melayu lebih dikenal dari tanda bukan dari makna. Beransur-ansur bersemilah iman istana.

Betapa mudah pengislaman di Alam Melayu. Berbeza di Jawa, seraya perlawanannya cukup sengit. Sebahagian Alam Melayu bertuah, kerana sempat berbaur Buddha sebelum ketibaaan Islam. Justeru, Islam lebih mudah terkamir di belahan lain, berbanding Islam di Pulau Jawa. Tanpa ada sentuhan Buddha sebelumnya, sudah pasti pengislaman memang berganda berat—meski itu belum cukup untuk mengusur feudalisme.

Iman istana, adalah iman yang ditakluk feudalisme. Kerana itu, jarang kita dipotretkan penderhakaan sebagai tindakan mulia, meski perjuangannya adalah untuk mengangkat harakat kemuliaan insan. Mithal saja Hang Jebat, akhirnya yang terpapar pada kita adalah nasib seorang penderhaka demi menegak kan keadilan buat seorang Teman.

Tentu sebuah lagi kebebalan supaya sayugia sekonyong - konyongnya tunduk kepada Feudalisme maka di manipulasi akan watak Hang Tuah yang memiliki kesetiaan yang tiada bersempadan.

Tentu lebih pilu lagi episod Laksamana Bentan yang bangkit melawan feudalisme—demi menuntut keadilan atas kematian isteri yang di zalimi raja. Semuanya adalah natijah yang ditampal dalam tradisi kita dan membebalkan pemikiran generasi supaya jangan sesekali berani melawan feudalisme. Tanpa ehsan, kata istana adalah kata absah. Sebuah hukum saja: derhaka tetap derhaka, murka tetap murka, hukuman tetap hukuman. Tiada pilihan melainkan, Melayu harus ¨setia dan sabar tanpa sempadan.¨ Ini lah kebodohan yang di tampalkan pada hamparan persepsi melayu.

Begitulah jua antara kosmologi Melayu-Islam. Tapi, persoalannya, mengapa Melayu ini terus terwajah demikian meskipun di bawah naungan Islam yang membebaskan itu?

Bukanlah paradoks. Jiwa melayu sudah lama terheret dengan feudalisme. Melayu pra-Islam adalah Melayu yang bergelumang bersama feudalisme. Kosmologi ini terukir kemas pada beberapa prasasti Melayu kuno—yang mengambarkan betapa tebalnya feudalisme dalam masyarakatnya. Ini termasuklah beberapa prasasti Srivijaya yang ditemui di Kota Kapur (Bangka), Telaga Batu (Sumatera Selatan), dll.

Kalau belakangan sewaktu abad ke-4 pula, muncul prasasti Melayu Champa yang jelas menegaskan akibatnya menderhaka. Amaran feudalisme pada penentangnya sangat keras sekali; yang derhaka pada istana, kelak akan terhukum ke neraka seribu tahun (sarivu tjuh kulo ko), dan yang setia dan sabar tanpa sempadan, akan dianugerahkan hadiah dari syurga (labuh nasi svarggah).

Bentuk kosmologi dewaraja sebeginilah yang terus mewarnai kosmologi sebahagian minda Melayu sampai dewasa ini. Meskipun kosmologi teratai beransur menipiskan perbezaan kelas, tapi dampaknya tidak memadai.

Dalam buku Pembinaan Semula Teori Kepemimpinan dan Kepengurusan Rumpun Melayu, Shaharir Mohamad Zain ada memuatkan pengalaman kerajaan Gunung Funan. Pada abad ke-11, tercatat atas sebuah prasasti bagaimana sumpah diabadikan. Atas nama api, atas nama Brahma, atas nama Archarya, pegawainya telah dititah agar berikrar patuh pada raja, biar apapun aral yang melanda. Jika derhaka, harus saja mereka menerima segala hukuman ke atas dirinya, keluarganya dan seluruh keturunannya.


Maka, apa lagi yang tinggal untuk kebebasan? apa lagi yang tinggal untuk keadilan?

Sampai detik ini pun, feudalisme tidak berakhir, sekalipun ada khalayak sudah mulai berfikir. Bezanya, tidak seperti dulu, kini institusi feudal bukan lagi bersifat mutlak. Walau bagaimanapun, saki-baki feudalisme dalam minda bangsa Melayu memang sukar dihakis.

Sebab itu, meskipun Melayu itu tampak gagah bertarung dengan imperialisme, tapi akhirnya mereka tetap saja gugup bila bertembung dengan feudalisme. Institusi kuning ini terus dianggap tiang seri pada kebudayaan Melayu dan juga Melayu-Islam. Inilah nasib Banang, bangsa yang terus terbuai pada tanda, biarpun maknanya sekian kali hampa.

Banang, adalah kata pertama untuk bangsa Melayu. Bangsa Banang, atau orang gunung ini(di rujuk dari nama rakyat yang di perintah pada era kerajaan Funan), sentiasa menjadi rakusan politikus yang sentiasa berselingkuh antara istana dan agamawan. Bagi sebahagian rakyatnya, mereka lebih rela menderhaka pada makna-makna, namun tunduk sepi pada tanda-tanda. Jadi, sudah lumrah jika ada yang gementar dengan murka istana, tapi murka Tuhan siapa yang peduli?

Melayu kekal kaku laksana pra -Pasti. Memang malang! Bertuah buat pemimpin bangsa ´budiman´ ini. Terbentang selonggok laba yang tidak ternilai. Itulah Melayu, resmi lalang. Apa kata pemimpin, itulah kebenaran mutlak! apa sahaja keadaan pemimpin,walau jahat,zalim dan keji terus di terima seadanya(contoh yang paling tepat adalah Najib Tun Razak) Melayu bebal tak bertempat, bodoh tak terdidik.

Sehingga itu pun pemimpinnya mahu meluluhkan bangsa dan bahasanya sendiri, itupun kelak dianggapnya wawasan geliga. Malahan, kita rela hanyut menadah titah tanpa berfikir, lantaran semuanya sudah difikirkan oleh sang pemimpin. Kalau ada gugatan, maka pandai pula mereka berselindung di sebalik tirai kuning dan tabir mimbar(lihat saja fenomena Harussani Zakaria dan tragedi pencabulan demokrasi di perak). Benar sekali Usman Awang. Melayu itu “setia dan sabar tanpa sempadan,” sungguhpun kepimpinannya amat sewel dan amat bebal sekali.

Sebab itu, kita tidak perlu bangga dengan kata budaya lagi. Takrif Sutan Takdir Alisyahbana masih gagal dimaknai dalam jiwa - jiwa bangsa ini. Budaya itu adalah kata suci. Tapi, budaya Melayu yang dibangunkan adalah feudalisme: mudah ikut ketua, bukan mudah lupa ,itu ternyata tidak sesuci maknanya

Andai kata sampai pada Suatu masa nanti satu gerakan ketumbukan berpaksikan satu Pakatan yang di tegak kan oleh Rakyat,melaungkan laungan sosialisma Ketuanan Rakyat dengan ampuh berjaya menawan mercu pemerintahan melayu ini,mungkin dia jua akan tunduk membisu pada feudalisme.

Akan tetapi cita - cita membina satu hamparan kerajaan atas nama keadilan lantas menumbangkan kebebalan citra - putraresa Melayu yang tak pernah wujud dan sengaja membebalkan pemikiran manusia pasti berjaya.

Islam melorong ke arah pemerintahan rakyat yang adil dan saksama,tetapi pancawarna pembebalan fikiran manusia ke arah idealisma mazhab Melayu - Islam yang menjadi penipu kepada umat nabi Allah yang melorong manusia ke arah pemerintahan yang bersandar feudalisme yang sombong dan dangkal mengundang umat melayu itu sendiri ke arah era yang penuh dengan kehinaan.