Wednesday, November 12, 2008

Rasa Terpanggil

salam..
walaupun penulis sangat sibuk skrng, ttp rasanya adalah perlu untuk menjelaskan beberapa perkara di sini. Tiba2 blog ni 'panas' dgn isu yg dikira panas =)

Soal khilafah, PAS-UMNO, dan sebagainya. Penulis juga berasa kurang enak apabila tidak menyelesaikan perbahasan mengenai sistem khilafah sblm ini.Namun mmg penulis sngt kesuntukkan masa untuk menulis berkenaan hal tersebut. Ini kerana penulis, kurang gemar untuk menulis setakat melepaskan batuk di tangga. Maka penulis kira waktu yg sesuai apabila semua urusan penulis di UKM selesai.

Cuma penulis ingin menyatakan bahawa, persoalan Khalifah yang penulis 'soalkan' dan bincangkan sblm ini, lbh penulis khususkan ke arah persoalan KENAPA UMAT ISLAM PADA HARI INI PERLU BERSATU. Dalam erti kata lain, suasananya ketika pemerintahan khilafah dahulu.

Penulis secara peribadi, tidak kisah apa NAMA untuk sistem yang digunapakai itu, ttp apa yang penting adalah sistem yang mampu membuatkan semua umat islam di dunia ini bersatu dan membela nasib saudara2 mereka. Soalnya disini, bukan hendak berperang atau sewaktu dengannya. Namun keadaan Umat islam pada hari ini begitu 'sedih' dan begitu 'ditindas' dlm perkataan yang lebih sesuai.

Mungkin kita tidak nampak dan jelas , dimana yang dikatakan ditindas. Maklumlah, bukan semua hal dan perkara yang terjadi kpd umat islam di dalam penglihatan dan pengetahuan kita.

Maka disini, penulis telah 'upload' sebuah video yang penulis sngt berharap kpd sahabt penulis di blog ini untuk muat turun, serta melihat,menilai dan memberi pendapat. Penulis sangat berharap. Terutamanya, kpd sahabat baik penulis Cik Ezreen. Penulis kira ini sngt penting, bagi membolehkan apa yang penulis ingin sampaikan sblm ini dan yang akan disampaikan, tidak disalahfaham dan disalaherti.

Terima Kasih

Click here for DOWNLOAD

4 comments:

PERUNDANG said...

saya mohon kpd Cik Ezreen selepas selesai 'menilai' video ini, mohon diberi 'pendapat' dari sudut pemerhatian & kefahaman saudari.

terima kasih

PERUNDANG said...

isu persoalan nuklear dan masjid Aqsa yg saudari ezreen timbukan sblm ini, mgkn secara asas jawpanya blh saya dasarkan kpd sebuah hadith Rasul. S.A.W yg bermksud :

"kehancuran Kaabah itu adalah kecil di sisi Allah berbanding pembunuhan seorang muslim'

Maka dlm soal isu nuklear itu, saya tidak menjustifikasikan perlunya Iran mempunyai senjata Nuklear adlh untuk Menyerang Israel atau mana2 negara , ttp lbh atas dasar 'menakutkan' negara2 terbabit agar tidak menyerang Iran.Semacam kewujudan nuklear itu sbg 'shield' untuk tidak menyerang Iran. Dan ini atas dasar strategi pertahanan dan mempertahankan diri.Ini asasnya.Dan teori ini saya kira berjaya untuk menakutkan musuh2 iran.

Tentang persoalan sekiranya iran menyerang israel atas dasar serangan yang dilakukan ke atas Iran dan penindasan dan pembunuhan dan kekejaman ke atas umat islam di palestin , saya kira hadith yang saya nyatkan tadi adlh jutifikasi untuk tindakan itu. Dan sesunghunya soal masjid Aqsa itu, saya kira lbh 'enteng' jika dibandingkan dgn perumpaaan hadith di atas yang menggunakan kaabah sbgai subjeknya.

Dan persoalan saudari sblm ini berkenaan berdosa merobohkan masjid, sbnrnya ada sejarah di zaman nabi s.a.w yang mengarahkan perobohan sebuah masjid, dimana pada masaitu terdapat kewujudan 2 buah masjid, ttp kewujudan 2 buah masjid itu telah menyebabkan umat islam di situ berpecah belah. maka isu yg ingin saya kaitkan,ialah perobohan masjid itu sendiri, subjektifnya adalh pernah dilakukan dlm islam dlm konteks beberapa perkara. Maka dlm konteks sekiranya iran mengempur israel atas dasar membela umat islam dan sehingga merosakkan masjid Aqsa ada asas justifikasinya.

maka, kesimpulan saya disini, kita bukan untuk berperang dgn negara2 terbabit, ttp atas dasar menjaga kehormatan agama dan saudara kita. sesunguhnya islam telah melarang membunuh nyawa tanpa hak termasuk islam dan bukan islam, namun sekiranya umat islam ditindas dan dizalimi, dan tiada cara lain untuk menyelamatkan keadaan, dan sehingga tindakan yang diambil untuk menyelamatkan umat islam saya kira ada justifikasi untuk itu.

sesunguhnya saya faham akan pendirian saudari berkenaan persoalan , tanpa menggunakan senjata dan kekerasan. Islam pun tidak membenarkan keganasan..ttp tidak benar sekiranya tindakan umat islam membantu saudaranya yang ditindas juga dikatakan penganas dan kegansan.

mungkin ada yg berkata, bersabar dan tunggu lagi dan berdamai, berunding.. saya kira sudah lama kita bersabar dan berunding,namun saya kira hasilnya saudari blh lihat.semakin hari semakin ramai saudara2 kita yang ditindas dan tertumpah darahnya di muka bumi ini. saya sendiri secara peribadi, tidak tahu bagaimana untuk menghadapi semua saudara kita ini di hari pembalasan nnnt, di hadapan Tuhan..ditanya apa yg saya lakukan untuk membantu mereka..

saya kira sekiranya saudari sudah selesai menonton video yg saya sertakan ini, saudari mungkin mengerti apa yg saya cuba sampaikan selama ini. Tiada lain niat saya, melainkan rasa bersalahnya saya diatas segala 'ketinggalan' saya di dalam membantu saudara2 saya ini.

sekiranya saudari ada penambahan dan komen tentang apa yg saya katakan ini, saya sedia mendengarnya.sesunguhnya saya hanya manusia biasa yg tidak terlepas dari kesilapan dan kecuaian.

Tq

Mata Rakyat said...

Penulis terima teguran dari sudut positif yang maman silap akan diperbaiki. Dalam tulisan penulis bebaru ini adalah jawapan untuk persoalan daripada penulis lain. Mereka yang minta penjelasan, maka penulis kena bertanggungjawab menjawab dengan jujur, tidak berniat nak sakitkan hati sesiapa, lebih baik bercakap dengan niat mahu betulkan keadaan, bukan hendak membiarkan terus jahanam lagi rosak. Lebih baik kita berterus-terang on the spot dan selepas itu tutup cerita.Cuma teguran mesti diteruskan, tapi penulis langsung tak mau singgung perasaan memana pihak. Yang mana penulis blog yang mengkritik hujah penulis diterima penulis dengan rasa tawaduk kerana krtikan mereka adalah untuk menilai sendiri tindak balas mereka, yang mana baik dan niat membantu meningkatkan mutu penulisan penulis ikut dengan rasa terima kasih kepada mereka. Penulis juga mahu mencurahkan ilmu kepada pembaca dan mengharapkan ilmu daripada pembaca juga. Tiada apa yang kita patut harapkan selain ilmu itu dapat dibawa bersama ke alam barzarh kelak. Semoga kita semua akan terus mendidik sesama kita agar sama-sama dapat faedah, dan sesama untung tiada rasa saling mempertikai antara satu sama lain, sebaliknya terus menghormati hak pendirian masing-masing. Apa yang diluahkan perasaan mereka kepada penulis yang mereka tentang dengan isu yang penulis bawakan dengan hujah mereka adalah sebahagian daripada makanan rohani penulis. Tidak berniat langsung penulis nak marah mereka yang kritik dengan usul yang penulis bawakan kerana itu yang penulis harapkan. Soal terlalu panjang ruang ini masih banyak hadnya selagi mana masih mau bercakap tidak salah kerana tidak ada had masa da ruangnya di sini.

PERUNDANG said...

Aku faham bro..
Hal kecik jer ni, asam garam sbg seorang manusia..Ok =)
Jangan patah semangat, tersukan menulis..Aku sentiasa ada menolong mana yg boleh.Kita masih sama2 belajar..

Aku dah upload video tu, elok kau lihat.Bnyk iktibar yg dapat diambil.