Sunday, February 1, 2009

New post: Nak ego biarla ke arah positif



Ego ni bermaksud lebih mementingkan diri sahaja. Tu antare makna egola dalam kamus Dewan, hangpa p cek sendiri lagu tu no.

Memang tak sesuai bagi guala jangan mare beb kalau ada pandangan oh laki2 ni lebih ego dari wanita ataupun wanita lebih ego drpd laki2. Sebabnya sifat dan ciri-ciri ego macamane Ezrin dan Danael dah jelaskan tempoh hari(janganle cepat pencen awal bro hehehe) adalah milik kepada insan yang bernama MANUSIA tak kira ianya laki2, wanita atau kunsa.

Ada ego yang baik misalnya mahu menjaga maruah kena ada ego. Andai contohla kalu ada jantan bohjan nak ngorat sorang pempuanla yang muka jambu, macam ada jantan ngayat member aku satu skolah yg mmg cantik pun tpi dia reject, maknenye dia mmg ada maruah n harga dirile..

Ni nak citer pnglamanla ni. Dulu zaman muda2 aku bercintan dengan marka aku(Marka tu gilprenla dalam longhat Utagha) dululakan biasala bila dah cintan ni mesti masing-masing ada cikit gaduh last2 merajuk dedua tak tegur sape sesama. Bila dedua tak tegur tu sebabnya ego dedua macam bangunan yang lbih tinggi drpd KLCC. Last2 aku yang pujuk dia akhirnya kami pun baik mcm biasa.

Amacam romantik tak aku zaman muda? Haw haw haw...

Hakikatnya bila llaki and pempuan ni sesama gaduh n merajuk tu maknenya dedua sesama egola. Tapi bagi gua klau pempuan merajuk laki2 mesti pujuk jangan buat bodo je. Pempuan ni klau kita diam dia pun diam, sbab pempuan ni dlm hal ni lebih malu daripd lelaki, lebih ego tapi egonya adalah menjaga maruah dan harga diri.

Maknenya klau pempuan lebih ego drpd llakipun dlm hal ni mmg elokla sbb ego wanita mnjaga maruah n harga diri.

Llaki pun ada gak egonya, tapi malas aku nak citela sbb Danael dh bagi dia punye point sblum ni korang ppaham sendiri dahle.

Ego msti kna ada tapi biarla brtempt beb, biarlah ke arah positif. Yang pnting jangan biarkan ego tu bleh putuskan hubungan tali persaudaraan ssama kita manusie.

Ingatle beb kata-kata hikmah ni bukan copy and paste tau. Ni dari radio beb!

"Janganle hangpa benci ssorang kerna dia pernah berbakti dan berjasa kpd kita"
Janganle hangpa dendam klau hangpa bencikan dia sbb sifat benci itu boleh menyebabkan roh dan cahaya keserian buleh hilang drpd wajah kita."

Ingat beb nak ego biar positif tapi jgn ke arah negatif pulak.

12 comments:

RY said...

semua org dah start cuti la cikgu pis. hehe.


aku dah cakap kan. semua org ada ego. tapi aku ttp puji org yg sorok ego tu seolah2 dia takde ego langsung!!


*nyway, pis, kawan aku cakap dia mcm kenal ko. sekelas masa sekolah kut. dia lelaki a. so dia silent je la. aku pun malas nak kenalkan korang. huhu.

Dr.Ahmad Izham said...

Kepada blogger-blogger lain,

Saya memohon maaf kerana kelancangan kata-kata saya sebelum ini memberi komen dalam tulisan anda semua.

Saya sedar komen saya banyak mengguris perasaan anda semua.

Sebenarnya saya bukannya pensyarahkanan di USIM. Saya sudah memohon jawatan di sana sejak tahun 2008 lagi tetapi sehingga kini tidakada sebarang respon daripada pihak USIM.

Sebelum ini saya yakin dengan kelulusan yang ada pada saya bakal diterima bekerja di USIM. Tetapi nampaknya rezeki belum menyebelahi saya lagi.

Saya berharap semoga saya berpeluang memberikan pandangan dan komen dalam mana-mana tulisan dalam blog ini.

Saya berjanji tidak akan menggunakan ayat-ayat kasar dan menyakitkan hati lagi.

Saya tidak pergi ke Kazakhstan untuk mendapatkan PhD palsu sebagaimana yang didakwa.

Kelulusan saya ni saya peroleh daripada titik peluh saya sendiri hasil penyelidikan saya bertahun-tahun.

Anonymous said...

To Dr. Ahmad, aku tau kau akn muncul dgn ID Dr. Ahmad ni..dan waktu kemunculan kau seperti yg aku jangka..

good trial Dr. Ahmad.

Tapi tulah Dr. Ahmad, mari aku nasihat ckt kat kau..lain kali nak menipu biar bijak ckt..

ni pun skrng aku tau kau tengah menipu lagi..lain kali nak menipu dlm menipu biar bijak ckt ..=)

ok, aku dah tau sapa kau..kau yg tinggalkan 'jejak' kau sendiri..sebnrnya kalau kau tak muncul skrng pun tu lbh 'selamat' dan 'bijak'..tapi bila kau muncul' ia adalah sblknya Dr. Ahmad..

tapi apa2 pun lantak kaulah..aku pun tak pernah kenal atau jumpa kau..

ok..aku rasa gembira bila aku nak berehat ni, semua teka-teki dah terjawab,n aku semua persoalan dah selesai..

Askm

RY said...

welcome back.

saya agak respek dengan dr.

nyway, kenapa nak mintak maaf. diorang ni bukan cakap dr lancang tapi kerana point. apadahal, fikiran manusia kan boleh jadi polemik.

well, to doc, semua bercuti seminggu. so, yang cool2 je ada. hahaha.

*cikgu pis, aku mana ada cuti la. kecoh je. hehe

Anonymous said...

to Dr. Ahmad, ok lah aku anggap kau Dr. Ahmad ..

tapi maaflah aku tetap pertahankan kenytaan aku sblm ni iaitu - "ni pun skrng aku tau kau tengah menipu lagi..lain kali nak menipu dlm menipu biar bijak ckt ..=)"

fakta aku Dr..
kenyataan kamu :
"Sebenarnya saya bukannya pensyarahkanan di USIM. Saya sudah memohon jawatan di sana sejak tahun 2008 lagi tetapi sehingga kini tidakada sebarang respon daripada pihak USIM.

Sebelum ini saya yakin dengan kelulusan yang ada pada saya bakal diterima bekerja di USIM. Tetapi nampaknya rezeki belum menyebelahi saya lagi."

kalau kau bukan pensyarah di USIM, dan dengan berbekalkan PHD kau yg sedia ada, kau spttnya sudah jadi pensyarah di Mana2 IPTA..SBBNY, seorang yg memilki PHD secara lumrah akan ditaja oleh mana2 IPTA..dan atauapun kalau kau kaya sngt kau buat sendiri..ttp paling cikai kau dah jadi pensyarah di mana2 IPTA..so, why kau tak ntakan yg kau pensyarah di IPTA berkenaan..tu persoalan aku..

yg ke 2)kenyataan kau ini "
Sebenarnya saya bukannya pensyarahkanan di USIM. Saya sudah memohon jawatan di sana sejak tahun 2008 lagi tetapi sehingga kini tidakada sebarang respon daripada pihak USIM." DAN KENYATAAN KAU SETERUSNYA INI "
Sebelum ini saya yakin dengan kelulusan yang ada pada saya bakal diterima bekerja di USIM. Tetapi nampaknya rezeki belum menyebelahi saya lagi" - Bagi aku langsung tiada kaitan dan relevan dari pemikiran seorang yang bergelar Dr. yang ada PHD..aku berkawan dgn ramai Dr. PHD di sini..n aku boleh kenal gaya dan cara pemikiran Dr. PHD..


dan bagi aku terus ternag, ok aku boleh percaya kau Ahmad Izham, ttp aku langsung tak bole percaya yang kau ada Dr. PHD..dalam erti kata di sini, aku cakap kau masih menipu dlm menipu..tu jer point aku..


maafkan aku kalau terlalu jauh pergi untuk itu..Aku akan minta maaf kalau kau blh tunjukkan pada akau yg kau seorang DR. PHD..mudah sahaja kau tunjukkan aku mana2 bahan penulisan kau..sbb sbg seorang yang layak untuk ambil Dr. PHD perlu mempunyai sekurangnya 6 penulisan atau.kertas kerja..atau kau natakan saja pada aku, apak bidang kau..n aku boleh serach menggunakan network aku..

maafkan aku sbb bnyk ckp..=) relaxlah Dr..aku budak degree jer..kalau kau Dr. PHD kau blhnya 'bahan' aku balik..

so, point dekat sini mudah, Aku boleh percya kau Ahmad izham, ttp status PHD kau aku langsung tak bole percaya..

nmpk aku bersemangat? hehe biaslah org muda, dan aku bnyk tengk CSI, prison reak dan terlebih bnyk cross dlm mahkamah olok2 =)

kau ada masa Dr. kaw jwblah..n kalau aku silap,aku akan mintak maaf dgn aku..ok

Tq =)

Cob Nobbler said...

Ego itu bagi kamus aku ialah sejenis motor automatik(berbeza dengan scooter).

Tu je yang aku tau,kan razor?

Anonymous said...

dan Dr. Ahmad..kau tak perlu mintak maaf atas sbb kau berckp lancang..atau bercakap sesuka hati kau..

TTP, aku rasa kau perlu mintak maaf atas tindakan kau MENIPU yang kau ni seorang PENSYARAH KANAN di USIM.. itu satu penipuaan yg kau buat..

aku pelik mcm mana Org Yg ada PHD, boleh membuat penipuan sebegitu rupa..dimana penmikran PHD kau..di situ aku meraguinya..

so nasihat aku kpd kau Dr. Ahmad kalaulah kau dpt kerja kat mana2 nnnt kau jgnlah menipu..nak menipu pun agak2laj..kat perkara n tempat yg ada standard..ni menipu kat blog, n thn menipu tentang kerjaya kau..so aku sebgai seorang student IPTA juga rasanya berhak menegur bakal2 pensyarah ni..yerlah kau tau kan Dr. ..IPTA skrng budak2 ganas..its ok kau menipu kat FOB ni, n kau kalau malu pun, org tak nmpk..tp kalau kau menipu kat IPTA, n kantoi, aku rasa mau kau kena buat2 buang daerah.. Ok. Dr..


P/s: ambik kau..sedap jufa dapt gaduh dgn Dr. PHD kat blog ni..aku kat UKM, mmg tak mampu, sbb Dr. PHD nya mmg gemapk..sblm aku sembelih dia, dia semebelih aku dulu =)
hehehe =) apa mcm Dr..

RY said...

ada lagi yang kau tau mi.


ego dalam monolog!

yg tu budak2 teater tau la kan?


lalala

Malaysia Tanahairku said...

Udah le Dr.Ahmad toksah kaco kami lgi. Biar klami idup bhagia aman damai di sni.

Peace for all!

Malaysia Tanahairku said...

Udah le Dr.Ahmad toksah kaco kami lgi. Biar klami idup bhagia aman damai di sni.

Peace for all!

Malaysia Tanahairku said...

Yela Razor gua ingat lu dah mcm low down bila ada yg brcuti.

Ko kan free lance writer mna nak cuti yo x?

Malaysia Tanahairku said...

Udah le Danael toksah dilyan doktor ni tak mnguntungkan kita [pun mlah bagi serabut adele