Thursday, February 5, 2009

Najib,You Can't Buy Pride!

This is an open letter to all Malaysians.

Yesterday,one of Malaysian state government has been toppled.It's actually a common thing for some countries,for coup d'etat with defection in order for the government to collapse.There are 3 ways to overthrow the government,says in Arriana Huffington's book How to Overthrow the Government.

1.No-confidence vote.You can gather all opposition and some discontent government members to against ruling party.

2.Military intervene.Just like what happen in Thailand,the military came with tanks and guns and seize government buildings.

3.Revolution.Just like what Filipino did to Ferdinand Marcos,they're marching at streets and creating chaos until the government disable to control.

It's seems Anwar is so ignorant when he open up his trick book.Najib mobilizing it,and launch an assault to Perak Pakatan's ruling government.With a shaky government comprimise a Pas member,which is only 6 out of 58 seats,it's shows that how "Ketuanan Melayu" still apply even in Pakatan.

If I were Perakian,I will allow myself a DAP leader.Or perhaps to play save,DAP should give more space for Malays to join their party.

Now,stop complaining.Nami will always be lese majeste,but I don't think Malaysians should do that.Malays aren't Irish.Malays history is not as bad as Irish,Iranians or French or Russian Revolution era.However,the Sultans must stop giving aid to Barisan Nasional because it's seems like Barisan Nasional always using them to over rule your country.Sultans must be neutral,do not interfere political problems.Like King Carlos of Spain,King Gustav of Sweden or Queen E,they were all stay neutral in any how and any day.

Now,Najis tun Razak game of politics,he treat it like football clubs.If you can buy players,the player can join the club.This is not a Premier League,Najib.This is Malaysian future.You can't buy pride,Najib.

I've heard some discontent and disagreement from some even from Perak people,and I believe this Machievellian style to rule,this is so dirty that we people should act.

The rakyat should play a major role in their politics.

3 choices at above,which one is your choice?

How many years you want to stay in corrupted,dirty system of politics?

Afterall,it's not my problem.My problem is with Stephen Harper,not Najis Tun Razak.

Malaysians,you decide.

10 comments:

Chegu Peace said...

isy,isy,isy....

Skarang ni klau ada fulus ade power sume buleh jlan.

Yg mna yg banyak fulus, maka orang lain yg dok tengok ni sampai terbuntang bijik mata dia, lobang idung dia, malah mulut dia mcm serombong kapal akan p kat dia.

BN menawan Perak, aku dah bagitau kat Nomy, dlam telefon smalam bhawa hanya kapitalis M`sia yg brkuasa n buleh beli ape saje adlah Umno-BN.

Agaknye klau kita ni btul2 ade fulus baru org nk pndang kite, agaknye kot.


Pakatan Rakyat mmg miskin fulus x ckup nk bgi kt Adun 4 ekor katak tu for stay at Pakatan Rakyet.

Lpas ni aku nk fikir, brjuang utk mnjadi kapitalis yg bnyk fulus atau yg kate nk prjuangkn nasib rakyat.

Nomy, ko janji nk ulas psal kapitalis BN brjya tawan Perak, tunggu ape lagi?

Ezrin kate maruah x buleh dibeli dgn fulus, tpi skrg ni fulus lgi pnting drpd maruah buktinye tengokle ape yg jadfi kat Perak ni beb...

Dr.Ahmad Izham,PhD said...

Saya mengucapkan takziah kepada seluruh rakyat negeri Perak yang selama ini mengimpikan kerajaan bersih dan berintegriti.
Namun, akhirnya perasuah serta yang tidak bermaruah juga yang dipandang orang.

Marilah kembalikan semula kuasa kepada rakyat Perak

Lebih baik membelanjakan beberapa juta ringgit untuk rakyat kembali menentukan kerajaan daripada berterusan membiarkan berbillion Ringgit harta milik rakyat dirompak
oleh para pemimpin korup.

Keluar dan fahamilah hasrat dan kehendak rakyat Perak

Bijakkah memilih kerajaan korup dan sekaligus menjadikan keadaan semakin tidak menentu di negeri Perak?

Sayang, sebuah institusi yang telah semakin disanjung rakyat di sana-sana,kini dicemuh kerana sanggup memayungi pengamal rasuah. Inilah bukti betapa hebat sesebuah institusi, sebaik-baik berpihak
bersekongkol dengan regim korup - maka bersedialah menerima
palitan najis yang busuk dan amat membusukkan.

Jika perasuah mendapat sokongan istana, apakah yang ada
lagi untuk melindungi rakyat?

Saudara Chegu Peace,

Menteri Besar dalam sesebuah negeri adalah mewakili rakyat dalam sesebuah negeri untuk disembah kepada Raja. Orang lain, walau Perdana Menteri sekalipun adalah orang luar. Kalau tidak begitu maka akan timbul bermacam-macam krisis dan huru hara. Ini termasuklah siri-siri jenayah dan pencolekan seperti yang berlaku ke atas Menteri Besar Terengganu, Daud Samad dan beberapa Wakil Rakyat di Negeri Kelantan di tahun 1960-an.

Untuk pengetahuan saudara, status Institusi Raja akan terjejas di mata rakyat kalau Raja mendengar dan akur menerima nasihat dari orang lain. Di zaman pemerintahan Tun Dr. Mahathir, Institusi Raja terjejas teruk dan jangan-jangan ia terjejas lagi di kali ini. Ucapan Tuan Guru Nik Aziz yang sempat saya rakamkan ketika di Parlimen di masa itu antara lain berbunyi:

"Orang politik akan menjadi Raja/Presiden di masa hadapan. Puncanya kerana peribadi sebahagian Raja-Raja itu sendiri."

3. Sistem Beraja tidak menjadi semakin bertambah. Hendaklah diingati benar-benar bahawa sistem Beraja semakin hari semakin berkurangan. Bertambah tidak. Dunia boleh saksikan sendiri bagaimana Raja Nepal di Katmandu, Sultan Hussein di Singapura, Hamingkubuwono di Indonesia, Sultan Kudrat di Filipina, Al-Malik Farouk di Mesir, Shah Iran di Iran, Maharaja China di Negeri China, Maharaja Yaman di Yaman, Iraq, India dan seluruh Benua Eropah. Kini, mereka hanya tinggal sejarah.

4. Jadi, Institusi Raja di Malaysia perlu berhati-hati benar.

5. Saya sayangkan Institusi Raja kerana saya tahu bahawa rakyat hormatkan Rajanya. Saya sendiri dapat merasakannya kerana saya sendiri juga daripada keturunan Raja Jembal. Selain daripada menghormati saya dari aspek-aspek yang lain khususnya dari hal agama, mereka hormat saya kerana saya juga datang dari keturunan ini.

6. Tegasnya semua pihak perlu berhati-hati dalam menangani krisis yang cuba dicetuskan oleh pihak-pihak yang berkepentingan di luar dari Negeri Perak. Ingatlah, Allah Maha Berkuasa di atas segala sesuatu dan Allah tidak akan berpihak kepada pihak yang berbuat kezaliman. Sebaliknya, Allah akan menurunkan bantuan kepada mereka yang dikhianati dan mereka yang ditindas. Firman Allah S.W.T. bermaksud :

"Maka orang-orang yang zalim itu dimusnahkan sampai ke akar-akarnya. Segala Puji Bagi Allah Tuhan semesta Alam." (Surah Al An'aam: Ayat 45).

Saudara,

Dato Seri Nizar terpaksa mendatangkan sembah derhaka menolak perrmintaan kebawah duli yang jelas berpihak kepada BN/ Umno.

Orang ramai berpendapat adalah lebih molek jika Tuanku berpihak kepada rakyat menyerahkan semula mandat kepada rakyat untuk memilih.

-Dr.Ahmad Izham, PhD

Deniel Ahmad said...

To Dr -Dr.Ahmad Izham, PhD..
sila jangan amalkan copy and paste..

ingin dicopy paste sila ubah ayat anda:

Saya Rujuk: saya sendiri dapat merasakannya kerana saya sendiri juga daripada keturunan Raja Jembal


Ini Kata-kata TUAN GURU NIK AZIZ NIK MAT..

sila Rujuk untuk Article penuh :
http://telokkemang.blogspot.com/2009/02/kemelut-isu-politik-di-perak-kita.html


TUAN GURU NIK AZIZ NIK MAT..
1. Menteri Besar dalam sesebuah negeri adalah mewakili rakyat dalam sesebuah negeri untuk disembah kepada Raja. Orang lain, walau PM sekalipun adalah orang luar. Kalau tidak begitu maka akan timbul bermacam-macam krisis dan huru hara. Ini termasuklah siri-siri jenayah dan pencolekan seperti yang berlaku ke atas Menteri Besar Terengganu, Daud Samad dan beberapa Wakil Rakyat di Negeri Kelantan di tahun 1960an.
-----
2. Status Institusi Raja akan terjejas di mata rakyat kalau Raja mendengar dan akur menerima nasihat (advise) dari orang lain. Di zaman Tun Dr. Mahathir, Institusi Raja terjejas teruk dan jangan-jangan ia terjejas lagi di kali ini. Ucapan saya ketika di Parlimen di masa itu antara lain berbunyi: “Orang politik akan menjadi Raja/Presiden di masa hadapan. Puncanya kerana peribadi sebahagian Raja-Raja itu sendiri.”
-----
3. Sistem Beraja tidak menjadi semakin bertambah. Hendaklah diingati benar-benar bahawa sistem Beraja semakin hari semakin berkurangan. Bertambah tidak. Dunia boleh saksikan sendiri bagaimana Raja Nepal di Katmandu, Sultan Hussein di Singapura, Hamingkubuwono di Indonesia, Sultan Kudrat di Filipina, Al-Malik Farouk di Mesir, Shah Iran di Iran, Maharaja China di Negeri China, Maharaja Yaman di Yaman, Iraq, India dan seluruh Benua Eropah. Kini, mereka hanya tinggal sejarah.
-----
4. Jadi, Institusi Raja di Malaysia perlu berhati-hati benar.
-----
5. Saya sayangkan Institusi Raja kerana saya tahu bahawa rakyat hormatkan Rajanya. Saya sendiri dapat merasakannya kerana saya sendiri juga daripada keturunan Raja Jembal. Selain daripada menghormati saya dari aspek-aspek yang lain khususnya dari hal agama, mereka hormat saya kerana saya juga datang dari keturunan ini.
-----
6. Tegasnya semua pihak perlu berhati-hati dalam menangani krisis yang cuba dicetuskan oleh pihak-pihak yang berkepentingan di luar dari Negeri Perak. Ingatlah, Allah Maha Berkuasa diatas segala sesuatu dan Allah tidak akan berpihak kepada pihak yang berbuat kezaliman.Sebaliknya, Allah akan menurunkan bantuan kepada mereka yang dikhianati dan mereka yang ditindas. Firman Allah S.W.T. bermaksud: “Maka orang-orang yang zalim itu dimusnahkan sampai ke akar-akarnya. Segala Puji Bagi Allah Tuhan semesta Alam.” (Surah Al An’aam: Ayat 45). Wallahua’lam.

Deniel Ahmad said...

sudahlah Dr..
bawak2 lah menipu tu..biar bijak ckt menipu..

nami o fish said...

Sudah hilang hormat rasanya saya terhadap sistem beraja.

Lese majeste,itu saja kita perlu lakukan.

Suara rakyat suara keramat.Itu pesan revolusioner Hang Jebat.

Raja adil raja disembah,
Raja zalim raja disanggah.

Anonymous said...

soal sultan di perak jgn kita cepat melatah..

sultan tidak akan mudah unutk melenting dan melatah di dlm hal ini..

sultan tidak boleh bias atau nmpk menyokong mana2 pihak..

sultan di dalam isu di perak perlu melkkn perkara yg plng kurang 'mudarat' dlm sola ini..

jgn mudah melatah dlm soal kuasa sultan di perak..

kbtln sultan di perka merupakan seorg hakim, dan kita kira tindkn beliau jelas masih dlm perkiraan undang2..

undang dlm soal ini tidak boleh dilihat dlm sentimen politik..

maka dlm soal ini kita lihat dahulu dlm sehari dua..

Chegu Peace said...
This comment has been removed by the author.
Dr.Ahmad Izham,PhD said...

Kepada saudarai Deniel Ahmad, saya tidak copy dan paste tetapi saya sokong kenyataan Tuan Guru.

Di bawah ini adalah ayat asli saya tanpa ada sebarang peniruan. Pesanan di bawah telah saya berikan kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim

"Sejarah pernah membuktikan bahawa apabila satu ketika pejuang di Malaya menentang perlantikan Gabenor Malayan Union dengan memulaukan terus Malayan Union punya adat istiadat. Masih ingat bahawa ketika itu Umno(yang ketika itu hero no-1 rakyat Malaya) berjuang keras tentang Malayan Union buat tunjuk perasaan.

Jangan lupa bahawa perjuangan Umno berjaya mematahkan Malayan Union adalah disebabkan tunjuk perasaan. Jadi saya pohon kepada Pakatan Rakyat supaya bertindak dengan tegas menentang pembentukan kerajaan baru Perak yang secara paksaan ini. Percayalah hanya dengan kebangkitan rakyat bakal membuatkan BN dan Sultan Perak akur kehendak rakyat.

Teruskan supaya menuntut agar Sultan Perak membenarkan pilihanraya negeri Perak diadakan supaya membolehkan rakyat berkuasa mutlak memilih.

Sultan adalah manusia biasa dan baginda bukannya Tuhan mutlak di mana semua cakap baginda hendak didengar. Baginda pun manusia jadi mesti ada buat silap. Sepatutnya Pakatan Rakyat pimpinan saudara Anwar Ibrahim wajib membetulkan baginda supaya memilih jalan yang betul dalam merestui kerajaan yang dipilih secara adil dan saksama.

Dulu Umno malahan Najib sendiri pernah kata bahawa lompat parti ni tidak bermoral, sekarang siapa yang lebih tidak bermoral?"

Chegu Peace said...
This comment has been removed by the author.
Chegu Peace said...

Politik M`sia ni mmg interesting beb klau BN dn Pakatan ni mcm Pepsi dan Coke, jenama lain rase lebih kureng je beb.

Dlu msa pmilihan MB Terengganu Pakatan kate Umno derhaka kt Sultan merangkap Agung tu


Skrg ni Umno lak kate Nizar ni derhaka kt Sultan Perak lak.

Mmg pning gak ikut politik M`sia ni dedua cuba nk tegakkan benang basah.