Monday, October 20, 2008

Barack Obama Seorang Sosialis.


Obama itu Sosialis Orangnya.

Oleh kerana saya tidak gemar mengamalkan budaya copy paste,saya provide sahaja linknya supaya anda semua click dan baca sendiri.

Jadi saya menjadi lebih teruja bila membaca artikel ini.Calon Presiden Amerika Syarikat yang sedang mendahului pungutan suara,ialah seorang sosialis.

Selalunya,apabila menyebut sosialis,anda semua membayangkan golongan yang berjanggut panjang seperti Che Guevara atau Karl Marx,atau bersifat diktator seperti Adolf Hitler atau Jozef Stalin.




Sosialis selalu diherdik sebagai satu fahaman yang bertentangan dengan fitrah manusia untuk berjaya.Selalu dianggap sebagai penentang agama.Perkara seperti kesamarataan,hak untuk bersuara,dan hak untuk mendapatkan perkara asas-makanan,air,pendidikan dsb.,ini yang selalu dipadamkan oleh media-media kapitalis.Kapitalis dianggap golongan yang berjaya,dan sesiapa yang berjaya dianggap mempunyai wang yang banyak.Sosialis bukan penentang agama,ia selari dengan agama.Agama menuntut keadilan,agama menuntut rakyat berhak mendapatkan makanan.Dalam Islam pun ada zakat,dan zakat itu salah satu konsep yang dibuat dalam sosialisme.Malahan badan-badan sosialisme ini lebih berjaya menyampaikan kepada yang lebih hak melalui pertubuhan Food Not Bombs dalam menyampaikan makanan kepada yang miskin,daripada badan zakat sendiri!Sosialisme bukan menentang fitrah manusia untuk berjaya,tetapi membantu manusia untuk berjaya.Apakah nilai-nilai berjaya pada diri anda?Adakah banyak wang itu menunjukkan anda berjaya?Anda dinilai sebagai berjaya jika hidup anda membantu orang lain untuk berjaya.Itu ditunjukkan oleh sosialisme.

Sosialisme bukan menjadikan anda pemalas,tapi untuk menjadikan anda tahu hak anda sebagai seorang manusia.

Apakah wang telah menjadi virus-virus yang disebarkan golongan kapitalis ini?Berjaya ertinya banyak wang.Ha ha ha,makin gila bila orang banyak wang.Wang itu tidak lebih dari alat untuk memberi barang,bukan membuatkan anda menjadi alat kepada dunia ni.

Apapun,Barack Obama,dengan dasar percukaiannya cukup membuatkan lawannya John McCain jadi takut.John McCain menyelar Barack Obama kerana dasar 'distribution of wealth'nya,yang dilihat pada golongan yang miskin sebagai--bagus.Lalu menggunakan golongan peniaga kecil seperti Joe the Plumber sebagai dalil untuk mempertahankan dasar Republican yang suka memotong cukai untuk syarikat-syarikat besar.Apabila setiap kali cukai dipotong untuk syarikat-syarikat besar,kebajikan rakyat tidak dijamin.



Contoh paling terdekat,di Malaysia.TNB untung RM1.57 billion,tetapi rakyat menderita kerana membayar tarif elektrik.Begitu juga dengan telekomunikasi,rakyat kini takut untuk bercakap lebih dari 10 minit kerana takut bil telefon meningkat.Apa semua ni?Mereka di atas duduk di kerusi empuk sambil membakar duit,sedangkan kita hidup dihimpit inflasi.

Jika benarlah artikel di atas,saya bersyukur kerana Barack Obama bakal mensosialiskan negara paling kapitalis di dunia-Amerika Syarikat.Dan dasar luarnya juga agak unik kerana mahu berbincang dengan Hugo Chavez,adik beradik Castro,Eva Morales dan pemimpin-pemimpin negara Latin yang berfahaman sosialis.

Kepada pembenci sosialis,anda semua akan tahu yang sosialis bakal bangkit semula.Rakyat akan terbela,daulah akan didaulatkan,dimana negara yang menyimpan dana--bukannya bank.

Dalam 10 tahun lagi,sekiranya sosialisme bangkit semula,golongan yang sakit ialah golongan kapitalis.Mereka semua tidak akan ada wang lagi.Rakyat yang paling bermanfaat.

Harapan saya,jika benar Barack Obama seorang sosialis,diharap dapat memberi contoh kepada semua negara-negara tentang kebaikan sosialisme ini.

2 comments:

Shaiful Mukhelas said...

Hi Ezreen,

Thanks for dropping by. Hmm, sure will love too join Federation of Bloggers.


Most of my Canadian friends prefer to do their shopping in the US, since most of them live near the country borders. But I'd say Holt Renfrew at Bloor Street, Toronto ain't bad either :D

Aril Cantona said...

Akan datang ada gambar2 Obama yg gantikan Che..mase tu kau sanggup tak nami?
hahahahaha!!