Thursday, March 5, 2009

Makanan kontroversi dan Petua bodoh Khir Toyo

kadang - kadang aku jadi pelik ada sesetengah ahli F.O.B yang terlalu sensitif sedangkan sebab benda makan pon boleh jadi isu kontroversi untuk menghuru - hara kan satu nusantara.....jadi saya nak tegur sikap sensitif saudara NAMI - O - FISH ini,telah menyebabkan isu tempe sepatutnya hanya terkurung dalam isu politik sahaja tapi telah di jadikan isu penghinaan etnik.....saya rasa terkilan dengan sikap saudara telah menyebabkan rakan senusantara yang lain telah menunjukkan sikap provokasi terhadap rakyat malaysia terutamanya saudari CITRA SASMI dan saudara ADRYAN....

persoalannya apa sinonim TEMPE dengan orang jawa?

Jadi apa bezanya GULA JAWA dengan ASAM JAWA? VISUAL BASIC OR JAVA SCRIPT?

jadi saya minta saudara agar tidak begitu meluru dalam membuat sesuatu persepsi pada sesuatu tulisan di F.O.B ini?kerana saya bercakap pasal situasi politik,bukan pasal penghinaan etnik.

Saudari CITRA SASMI juga mengatakan dalam bahasa jawa melayu bermaksud "pelarian"....tapi saudari juga kena ingat jawa juga salah satu etnik melayu yang telah sebati dengan sejarah...

"Melayu itu Jawa dan Jawa itu Melayu" kata Presiden Sukarno sebelum pengisytiharan Konfrantasi terhadap Malaysia pada 1959.
jadi terimalah hakikatnya....

jadi saudara Nami saya bukan nak memprovokasi saudara tapi ulasan rakan anymous yang seorang ini agak keterlaluan tapi cukup bermakna kalau difikirkan

"kah.kah.kah.sosialit konon.cittt!pasal makanan pun nak meletup apa kes?
food not bomb la tambi. tempe tu kan makanan org jawa,
so apa masalah nya?
mcm org kelantan jugak,bila kau ckp kau org kelantan je mesti ada kaitan dengan budu,dikir barat,mak yong dsb. so mcm tu jugak dgn tempe,bila ckp kau org indonesia je mesti ada kaitan dgn tempe,begedil,dsb.
jadi tak ada masalah pun kat sini.yang kau jauh sampai hina menghina ni apa kes?kira macam tempe ni mcm mengidentiti sesebuah negara,kaum etc.
nami kau tak nak balas ke komen lim tuh?
kah kah kah.sosialist.citt podaaah"
mungkin ada benarnya kata - katanya......jadi fikir - fikirkanlah......................

jadi untuk memperbetulkan tanggapan serong Saudara NAMI dan rakan - raan senusantara yang lain di sini saya tunjukan mengapa Dato Seri Khir Toyo di panggil "Pak Mat Tempe"

"Tempe or soya beancurd is a traditional food originates from the land of Java. A lot of has been said lately of the change in the facial features of YBhg DATUK SRI KHIR TOYO, the Chief Minister of Selangor which is rumoured to be down to BOTOX, an assumption that is strongly denied by the Chief Minister himself. He responded by saying that TEMPE has been the main reason of his youthful look. Is this true? What is soo good about TEMPE? I have been eating TEMPE for quite sometime and it does improve my skin complexion. Thank you for sharing your tips Datuk Sri" temuramah wartawan akhbar THE STAR dan THE SUN kepada KHIR TOYO
jadi ini Puncanya;





Ada nampak perkataan TEMPE di situ? kalau tak nampak pakai spek tujuh-lapan lapis lagi atau guna kanta pembesar.....
jadi Apabila ada wartawan bertanya mengapa Pipi dato' seri khir toyo sentiasa licin dan tak berkedut,adakah dato' seri khir toyo menyuntik botox?sekonyong - konyongnya Khir Toyo menjawab; dia tidak menyuntik botox tetapi mengamalkan memakan tempe sebagai satu petua untuk mengekalkan anti-penuaan....
maka bederailah gelak ketawa parti - parti pembangkang dan aktivis - aktivis politik mendengar jawapan yang agak lawak yang telah diberikan oleh dato seri khir toyo itu...

maka bermula dengan detik itu Dato' Seri Khir toyo (MB selangor ketika itu)telah di sinonimkan rakyat malaysia ini dengan nama Pak Mat Tempe selaras dengan teorinya yang mengatakan MAKAN TEMPE ADALAH AWET MUKA UNTUK JADI LEBIH LICIN DAN MENAWAN...KAH...KAH...KAH...KAH

selain dari itu Khir toyo juga di kenali sebagai Pak Mat Penyapu...kerana dia adalah Pemimpin Pertama yang menganugerahkan penyapu kepada kakitangan kerajaan selangor sebagai "anugerah pekerja cemerlang"

adaka patut...penat - penat bekerja tapi di hargai dengan sebatang penyapu



ia takde kene mengena dengan bangsa jawa atau 120 juta bangsa jawa di luar malaysia.....kalau saya menghina jawa,maka YB Yaakob Sapari(ADUN keADILan Kota Anggerik) juga terlibat sama....ini Yaakob Sapari(seorang JAWA PONOROGO) pun panggil Khir Toyo dengan nama PAK MAT TEMPE jugak..kenapa dia tak terasa di hina...jelas ya saudara CITRA SASMI dan saudara NAMI O FISH...tolong jangan salah faham


Jadi jika anda jadi pemimpin nanti jangan lah contohi Pemimpin Jawa seperti Khir Toyo(UMNO/BN) tapi contohilah kepimpinan seorang pemimpin berbangsa JAWA PONOROGO seperti YB Yakkob Sapari (ADUN keADILan Kota Anggerik)Exco kerajaan negeri Selangor......












ini baru pemimpin melayu yang sebenar


jadi anda - anda semua saya minta agar janganlah isu makanan ini nak di provokasikan, kerana kalau nak provokasi atau manipulasi bahasa banyak lagi bahasa Indonesia yang tak boleh digunakan di malaysia....contohnya


kalau di Indonesia mereka kerap kali menggunakan perkataan "BUTUH" yang bermaksud perlu tapi di Malaysia" BUTUH" bermaksud "kemaluan lelaki yang di masukan ke lubang kemaluan wanita"


kalau di Indonesia kerapkali menggunakan perkataan GAMPANG yang bermaksud "senang" atau"mudah" tapi di Malaysia GAMPANG bermaksud "anak haram" atau bayi yang lahir dari persetubuhan di luar nikah .

maka perkataan demikian telah jadi ayat kotor kalau anda disini.

Jadi janganlah isu bahasa ini kita jadikan alasan untuk pecah belahkan perpaduan sesama kita di NUSANTARA ini....






ini lah masakan kegemaran saya ,masakan ibu tau



jadi FIKIRKAN KERASIONALANNYA.

Wasalam..........

16 comments:

nami o fish said...

Nko nak tau ape yang sensitif john?

TEMPE.

itu makanan kami.

nko x faham2 lagi rupanya.

Yaakob Sapari,Khir Toyo,Citra Sasmi,Susilo Bambang Yudhoyono,dan aku bukan Melayu.Kami Jawa.

Benda yang sama juga kalau nko tanya Carles Puyol kapten Barcelona.Dia bukan Sepanyol,dia Catalan.

Bangsa Melayu ialah orang-orang di Riau,Jambi,Siak dan Kampar.Kami di Jawa.Kerajaan Majapahit dah tertubuh lama dah - sebelum ada Melaka kami dah jadi kuasa maritim.Kenapa nak disamakan dengan Melayu.

Nko tak faham lagi ek?

Tidak ada sifat senusantara bagi orang Jawa.Jawa ialah jawa.Jawa bukan Melayu.Cuba kau cakap dengan orang Filipina,dorang mengaku tak dorang Nusantara?Tak.Pasal dorang rasa konsep Nusantara ni dibuat-buat.

Aku bukan assabiyah.Aku socialist.Aku anggap semua manusia adalah sama.Aku tak kisah kau Melayu,Cina India,aku tak kisah.

Tapi kalau kau nak samakan si Khir Toyo yang busuk hati tu dengan makanan Jawa,itu yang jadi masalah.

Nak kutuk Khir Toyo,kutuk dia sorang.Jangan libatkan budaya kami.Khir Toyo yang korup,bukan makanan dan budaya Jawa.

Sekarang,kau faham?

nami o fish said...

Kepada anonymous,

Nko memang tak faham.Kang kalau cakap bahalol sia-sia plak.

Sosialisme ialah satu fahaman yang menghormati semua bangsa manusia.Orang sosialis di Perancis tahu yang orang sosialis di Jepun makan sushi.Dan orang sosialis di Brazil tahu orang sosialis di Indonesia makan tempe.

Ini bukan satu racist.Kami masih lagi menghargai kaum-kaum dan budaya lain.Sama juga dengan orang Catalan masih lagi kekal dengan budayanya,begitu juga dengan Basque,Andalusia dan lain-lain.Kami masih kekalkan identiti masing-masing.

Sebab itu lagu Internasionale - lagu tema sosialis ada beribu-ribu bahasa.Ada Perancis,ada Basque,ada Portugis,ada Indonesia,ada Jepun,ada Melayu,ada Jawa - semua ada.

Jadi janganlah kau jadi fahaman sempit yang kata sosialisme tu semua sama berbaju kilang warna biru naik basikal.Memang otak kau tu otak clorox.

Kalau tak faham jangan nak kutuk orang.Belum pernah join society red star dah kutuk-kutuk.Ntah tau ke tak?

Takat refer kat buku Sejarah KBSM tak payah la woit!

Adryan said...

Dude,

the tempe got pitera.It's soften the skin.

Anyway,Malays are always be racist.They believe they're owned Javanese but actually they didn't.

Soekarno?Our great father did say that?Haha!You bloody fool!You've been lied by your fucking brengset government.As usual.

I support Nami's stand about be a Javanese.

You'll Never Walk Alone Nami!

These Malingsial people still don't understand about us!

Ez the Conspirator said...
This comment has been removed by the author.
Ez the Conspirator said...

I'm a Buginese.I'm not a Malay.
Simple as that.

You must know the difference between Bugis,Java,Malay or Acheh.They're not same.Malay people is in Riau province.

If we can put all of them in same culture,then that's what happen in Spain.

I've read Nami's article about Real Madrid and Castillian oppression against Catalans,Basques and Andalusians.I think it's a same context,rebel against oppression.

I believe Nami and the rest pure Javanese believe they're not Malay,but they're respect Malay culture.But once their own culture being criticized,they're going mad.

Simple as that Lim.Drop the word 'tempe'.It's easy.Not hard to earn some respect,right?

And annoying anonymous,to be honest,YOU DON'T HAVE ANY SINGLE IDEA FOR WHAT IS SOCIALISM.

If you're an idiot,please don't act smart.Thank you.

p/s:And I don't believe in copy-paste culture.Copy paste information is a idea to act smart,without actually analyzed the context within the text.If you're analyze socialism according from the text but not with the own people inside,I believe you received the wrong message.

I was a copy-paste members too.My friend Christina Riviera,is a socialist.She's in front for whatever demonstration around Calgary.She also an active member of Estrella Roja Sosialistas Federal.But she always proud to be Mexican.She loves tacos,she loves Mexican music and she always adore his native land.

But does she look racist?Nope.Because she respect other culture,like Chinese,Japanese or anything,she also mixing up with other culture.Her boyfriend,George is an Arab,from Palestine.No problem.

The problem is when someone is crossing the line by criticized their own culture.It's offended.

Food is culture.Insulting culture means you're insulting that person.

I believe you never join anything international like AIESEC or Toastmaster International?Or Food Not Bombs.That's why both of you,Lim and anonymous misintrepret Nami's statement about being Javanese.

I'm not saying you're ignorant Lim.But anonymous is.But Lim,all you need to do is simple;

drop the word 'tempe'.Simple as that.

Mat Zain said...

Apehal korang ni nak bangkitkan isu kaum etnik ni?

Baik Melayu ke Jawa ke, sedarlah darah pun warna sama gak merah.

Bukannya darah putih macam Mahsuri ni.

Takde mana-mana bangsa berbeza di sisi Allah.

Janganlah sampai jadi macam kaum Yahudi, anggap diorang je pilihan Tuhan.

Toksahlah korang bangga korang Melayu ke Jawa ke, tapi korang manusia gak sama gak dibuat daripada tanah nak mati pun masuk dalam tanah.

Mana ada Tuhan kata atau Nabi kata kaum Jawa lebih bagus daripada Melayu,mana ada?

Tuhan dan Nabi takde nak bezakan bangsapun kalau berbeda pn sbabnye Tuhan nak suruh kita kenal antara satu sama lain.

Jangan trlalu rasis tak abis2

Dr.Ahmad Izham said...

Slim,

Dalam pergaulan saya dengan orang Jawa, mereka mempunyai sifat yang sangat stereotaip.

Saya tidak kata semua tetapi kebanyakannya memang begitu dan ianya satu kebenaran.

Untuk pengetahuan kamu,Orang suku Jawa ini mempunyai kecenderungan untuk membeza-bezakan masyarakat berdasarkan asal-usul dan kasta atau golongan sosial.

Sifat seperti ini dikatakan merupakan sifat feudalisme yang berasal daripada ajaran-ajaran kebudayaan Hindu dan Jawa Kuno yang sudah diyakini secara turun-temurun oleh masyarakat Jawa sehingga sekarang.

Sekarang kamu sudah faham penjelasan saya?

nami o fish said...

Dr Ahmad Izham lagi nak cari pasal.

Ini bukan soal membeza-bezakan,ini soal maruah dan kritikan terhadap budaya kami.

Memang darah sama merah,prinsip itu aku junjung.Lebih dari nkoram semua.

Apa beza Melayu dengan Cina?Apa beza Islam dengan Hindu?Apa beza Arab dengan Yahudi?

Aku berkawan dengan Cina,aku berkawan dengan Hindu dan aku berkawan dengan Yahudi.So?

Aku tak mengutuk chopstick mereka,aku tak mengutuk Dewa Rama mereka,dan aku tak mengutuk mereka-mereka yang menyembah di synygogue mereka.

Aku berkawan dengan orang Catalan yang berkata mereka bukan orang Sepanyol.Aku berkawan dengan orang Danzig yang berkata mereka bukan orang Poland dan aku juga berkawan dengan orang Jawa yang tak mengaku dia orang Melayu,so?

Kalaulah otak nkoram pernah tersentuh dengan deria-deria Internasionale.Kalaulah nkoram faham konsep sosialisme yang asal.Masalahnya nkoram ni terlalu banyak merujuk dengan fahaman Sejarah KBSM ni.

Aku tak hina samping orang Melayu,aku tak hina songkok orang Melayu.Aku tak hina sambal belacan orang Melayu dan aku tak hina tempoyak orang Melayu.Aku juga tak hina budu,laga ayam,sepak takraw dan petai orang Melayu.

Kalaulah dakwaan so called Dr Izham ni kata Jawa ni nak distinct dengan Melayu sebabkan raja-raja,kami di Jawa sudah lama membuang raja.Raja Mataram sudah lama digulingkan.Sri Hamangkubuwono hanya simbol.

Orang-orang Melayu yang masih stuck dengan fahaman dan resam tua - fahaman feudalisme.Nak tuduh kami pulak.

Sia-sialah pangkat Dr kamu kalau tak boleh faham satu perkataan yang paling asas dalam perhubungan manusia - RESPECT.

Ez the Conspirator said...

So,Dr Izham,
how's Kazakhstan?

Eh ada PhD baru tak kat sana?
I nak beli la..
I nak beli Computer Science,I nak jadi hacker,
how much ek PhD beli kat sana?

Chegu Peace said...

Wei korg dhle tu toksah gaduh peace for all

Anonymous said...

kah.kah.kah.
woit,hishamudin rais panggil
khir toyo pun wak tempe jugak apa kes? kau tak nak sound ke hishamudin tuh? kau tak nak cop ke dia pun hina jawa jugak?

kau ni deep sangat lah mamat.
perasan sangat orang nak hina kaum kau pasal tempe ni,padahal pasal mat botox ni je yang cakap tempe ni anti penuaan.
lepas tu tak pasal-2 dia kena panggil wak tempe.wak tempe ni satu penghinaan ke?

buleh jadi wak tempe ni sejenis orang yang suka makan tempe ke atau sejenis orang yang suka kaji pasal khsasiat tempe ke.lantas orang pun panggil dia wak tempe.

sama juga seperti ada orang tua nama pak akob yang terer buat tempe dan orang menggelarkan diri dia sebagai wak tempe kerana disebabkan dia pandai buat tempe,ha kau rasa orang panggil dia wak tempe ni sebagai satu penghinaan jugak ke? gelaran dan penghinaan tak sama lah mamat.

macam mana pulak dengan wak surya? wak surya ni kuat hisap rokok surya,sebab tu orang panggil dia wak surya. ha ada penghinaan tak kat sini? ye lah,surya tu kan produk dari seberang.

kalau kau nak cakap pasal penghinaan ni,baik kau sound je khir toyo tuh. ye ha,ada ke patut dia cakap tempe tu sama macam botox. botox = anti penuaan. tempe = anti penuaan. hurk.kurang ajar gila khir toyo ni.dia hina jawa doh.dia perli tempe ke apa.


pasal copy-paste tu,pasal refer kbsm tu psal red star society tu,lantak kau lah nak cakap apa.
otak klorox ke kemenda ke.lantak kau lah. tak ada kemnda aku nak layan. kau pun bukan nya tahu pasal segala-galanya pun.
dan buleh jadi tulisan kat blog kau tuh tulisan yang di copy-paste oleh blogger mana entah kau rembat.
( kalau kau buleh cakap aku ni copy-paste kemneda entah,dan aku aku pun buleh jugak cakap benda yang sama kat kau kan)

aku bukan nak cari pasal dengan kau ya mamat.dan aku tak berminat pun nak cari pasal dengan kau.

kadang-kadang apa yang kita rasa patut betul tak semestinya betul.
dan sebaliknya lah jugak ya mamat.
bak kata faisal tehrani lah 'apa yang kita mahu (fikirkan) tidak semestinya demikian keadaannya'

jadi aku tak nak bertegak lagi dengan kau.sebab tak ada apa yang perlu ditegakkan.kerana kat sini tiada kebenaran dan kepalsuan pun yang perlu ditegakkan.


-haris-

Ez the Conspirator said...

I believe Hishamuddin Rais is not a pure socialist,haris.

He's a hypocrete.Selalu kutuk mamak la,apa la.

I believe Nami will take note on that,will you?

Anyway memang tempe licinkan kulit pun pasal ada pitera.U all ni tak belajar sains agaknya.

Kacang soya,kulat dia memang boleh licinkan kulit.Why eh Malays right now suka jadi racist eh?

I create this groupie blog bukannya nak saling kutuk mengutuk kaum,and I don't want this blog to be political either.

LeeSlimShady said...

kita nak beritahu pasal kebenaran

saya hairan kesensitifan sikap saudara Nami telah meimmbul udara yang kurang baik dalam blog ini...

Kalau betul Tempe telah menimbulkan perasaan kurang enak...ini maknanya Bangsa Jawa mengamalkan dan mewarisi dasar Aphartheid.....

dan saya juga hairan dengan sikap kurang bijak saudari Ezreen yang menyebelahi kesensitifan dan tidak bersikap profesional...

pada saudara nami...Cuba ingat balik PARAMESWARA berasal dari mana?

saya ingat saudara terlupa dengan sejarah.

KITA SEPATUTNYA BERPEGANG PADA KONSEP ISLAM BUKN RASIS ATAU JAVANESE....

Anonymous said...

"Aku tak hina samping orang Melayu,aku tak hina songkok orang Melayu.Aku tak hina sambal belacan orang Melayu dan aku tak hina tempoyak orang Melayu.Aku juga tak hina budu,laga ayam,sepak takraw dan petai orang Melayu"

adoii. udah-2 lerr tu namiii.

Anonymous said...

aku rasa lebih baik hentikan je isu ni.
kerana boleh jadi akan berlakunya
sub-perbalahan di antara satu sama lain. baik melayu baik jawa,semuanya adalah sama.baik tempe mahupun belacan,kedua-2 nya adalah makanan.

sehubungan dengan itu adalah lebih baik kepada kamu semua untuk mendoakan keputusan stpm saya lulus dengan cemerlang daripada kamu semua bertegak pasal tempe ni. salam setiakawan.=)


-haris-


cogito ergo sum.

helohelo said...

aku darah jawa cmpur melayu mcm mane pulak ek?