Sunday, November 8, 2009

Kenapa penggiat teater ni suka tunjuk pandai?




Aku sering berbicara dgn temanku mengenai perihal penggiat teater yg kbanyakannya begitu taksub giler ttng penggiat teater di Malaysia (klau oversea lantak diorgla) ni yg gemar tunjuk pandai dgn ilmu teater yg mereka miliki. Ntahla sejak dari aku di USM hingga kini aku lihat sikap tipikal dan stereotaip penggiat teater ni bnar2 membuatkan kebanyakan mereka ni trlalu hanyut dgn ilmu mereka. Adakakalanya mereka mengkritik habis hasil karya teater org lain smpai dah x de penghujungnya lagi.

Pada bulan Ogos tahun ni, kumpulan teater yg trdiri drpd pelajar di sebuah institusi seni trsohor di Lembah Klang mempersembahkan teater yg tajuknya ada dlm pamplet yg aku simpan tapi aku x mau cakapla takut mngaibkan pulak. Terater ni adalah antara teater pendek smpena Hari Merdeka tula kat sebuah vanue dipanggil stor teater kat sinun.

Ada satu teater pendek 10 minit ni dia nak smpaikan perpaduan 3 parti politik yg diragui kerana perbezaan ideologi asal ketiga parti ni, lalu disampaikan dlm warna, dlm set dan prop dan prgerakan metafora yg brlebihan shingga menyebabkan penonton tiada ilmu teater x faham. Aku dgn member aku fahamla sbab kami prnah belajar teater(member aku ni pun bakal ngarah Raja Lawak) so boleh pick-upla sikit. Tapi yg kesiannya penonton. Jadi penonton kebanyakannya skadar tengok jela asal prsembahan sudahla.

Hey come onla whai kumpulan teater berkenaan. Klau korg buat prsembahan yg pensyarah teater saja yg tengok dan nilai mmg patutla korang buat lagu tu. Tapi masaelahnya yg tonton ni penonton biasa yg tiada ilmu teater. Mereka harapkan teater yg ada hiburan ringan dan mudah difahami mesejnya yg hndak dismpaikan.

Pastu klau pnonton komen, marah pulak pada penonton. Ni adalah tipikal stereotaip yg ada pada kebanyakan penggiat teater hari ni. Come onla teater ni g adalah brtujuan utuk mendidik penonton so knala bagi penonton faham. Klau x baik korang penggiat teater ni panggil korang punya kroni yg mmg ada ilmu teater. X yah panggil orang awam n org media klau skadar nak glamour je.

Bukan kita nak ikut selera kebanyakan penonton yg sukakan yg ringan tpi klau nak bagi mesej apapun pastikan penonton biasa ni faham. Klau korg ni syok sendiri x yah buat teater baik korang melalak mcm org gile( dulu kat USM aku n teman pelajar lain kna kaki ayam satu kampus. Malah ada pensyarah teater USM siap heret kerusi satu kampus sbab protes satu isu besar di Pusat Seni USM)

Ketua program teater Aswara, Zakaria Ariffin pernah akui bahawa beliau hilang kawan kerana kritikannya dlm akhbar mengenai prsembahan teater org lain. Begitu juga dgn mendiang Krishan Jeet. Macam nila kita klau nak brsemuka dgn org pastu nak cakap ngan org kena bagi salam, kna muka manis wlaupun banyak masalah , kena cakap bbaik, kna berlapik barula org x marah. Ni klau pakai serang camtu je mmgla org marah. Klau nak kritik org jgnla asyik kontra saja asyik negatif je, msti ada positif gak. Stiap benda msti ada pro dan kontra gak. Baru org yg baca n dengar x kecil hati sngat.

Mcm ada teman aku lagi sorang ni penggiat teater. Klau bsembang dgn dia psal prsembahan teater org lain yg kluar sume negatif dan kontra saja x de yg positif pun. Taula awak tu banyak ilmu psal teater jgn kritik smpai ke tahap Gaban. Ingat, kalau kita kritik orang, Tuhan akan balas perbuatan kita ni.Jangan aibkan orang kelak Tuhan akan bukak keaiban kita nti. Klau dah kritik belakang org maknanya kau brdosa pada org yg dikritik tu. So nak hapus dosa knala mintak maaf pada org yg dikritik dari belakang ni.

Dulu kat USM dulu aku slalu dengarla ungkapan stupid actor oleh salah sorg pensyarah teater. Come onla tula tujuan Tuhan izinkan kau hidup dan ngajar terutamanya nak ajar pd studen yg ko kata stupid actor ni. Tu tanggungjawab kau, jangan nak salahkan pelajar je....

Malah masa aku blajar dulu lebih drpd tu pun ada smpai ke tahap nak dajalkan prsembahan org lain ssama sendri. Stakat dengki khianat kluar kumpulan dan masuk kumpulan lain, tak mau krja sama ssama kumpulan lain, x mau dtg tngok show kumpulan lain adalah sikap individualistik yg aku cakap x layak jadi penggiat teater dlm erti kata sebenarnya. Malah aku dengar drpd seorang temanku bahawa ada pensyarah dajalkan dia smpai beri set dan prop yg rosak smpai dia brlakon pun boleh ada sdikit kantoi. Yg ni aku malas nak prcaya sbab Tuhan je tau

Malah aku sering dengar daripada temanku bahawa sebuah IPT seni trsohor sperti mmbrain wash pelajarnya smpai plajar2nya ke tahap taksub dgn ilmu teaternya dan mngkritik teater pihak lain yg bukan satu geng atau setempat dgnnya. Member aku dua orang lagi marah dengan pelajar IPT seni yg kondem tahap Gaban prsmbahan teater Misi mereka di Kolej Segi tahun lepas, sya mpai anti gile dgn IPT ni. Ditambah lagi dgn teman tempat kerja lamaku juga x puas hati dgn sikap pelajar IPT yg buat dia rasa bengang. Ada yg kata dia x jadi p temuduga kerja lantaran sikap pelajar sna yg pandangnya dgn pandangan janggal mcm rasa takde pihak lain boleh jejak IPT itu ssuka hati. Aku sndri prnah alami perkara yg sama, bila ada teman satu skolah rendah dan menengah ttiba jumpa di IPT sana masa temuduga kerja ttiba mnampakkab kesombongannya. Pendek kata klau dah sombong begitu pelajar dan kakitangan IPT itu, mereka takkan maju dgn baik lantaran sikap negatif yg mengguris perasaan kami. Mereka kena sedar mereka dapat gaji pun di bawah keringat rakyat marhaen mcm kami, dan mereka juga sama sperti kami, kuli batak walaupun dgn kerajaan.

Kesimpulannya, janganlah tunjuk pandai, jangan kritik smpai tahap gaban klau x brkenan di hati sangat pun, dunia ni kecil je. Hari ni korang kutuk esok2 pihak yg korang kutuk nipun korang x malu trhegeh-hegeh mintak tolong dan simpati agar tengok show korang. Nilah pesananku kepada penggiat seni teater agar gunakan ilmu yg ada membimbing manusia ke arah kebaikan dan positif bukan terus nak tengok org jatuh trsungkur pastu kutuk dan gelakkan saja.

2 comments:

nami o fish said...

Nko nak tau kenapa?

Kebanyakan penggiat teater ni SEKARANG,datang dari universiti.

Bila ada degree dan master tu,riaknya pun bosa la.

Sebab tu dorang suka tunjuk pandai,sebab dorang rasa,dengan ada kertas yang bernama degree atau master tu,dorang dah pandai.

Orang zaman dulu berteater sebab minat,bukan sebab borang UPU nak isi last-last kopek.Orang dulu berteater sebab nak sampaikan fikrah dan pemikiran kepada penonton.Orang sekarang berteater dengan harapan bolehlah Yusof Haslam atau Razak Mohideen mengcasting mereka.Kalau tampan dan lawa lagi bagus.

Sebab tu la No atau Kabuki dulu tak nak ambik perempuan,tapi tu agak gender segragation la,tak sokong gak hahaha!

Budaya seni tu sendiri dah korup,nak buat camne lagi.

Chegu Peace said...

Kan bagus ikut resmi padi, makin berisi makin tunduk...