Thursday, October 22, 2009

Kristian al-Islam Pun Ada?

Yang mana satu lebih di bimbangkan? perkataan Allah atau Mazhab Kristian surabaya Ortodoks ini?

Bahaya mazhab Kristian yg 'mirip' Islam

Sebuah sektsa dalam agama Kristian, cara peribadatannya hampir sama dengan Islam. Sukar membezakan antara Islam dan Kristian. Adakah ini adalah kristian gaya baru?


Al-Kisahnya,

Diwaktu saat Maghrib telah tiba. Belasan orang di Hotel Sahid Surabaya itu bergegas pergi menunaikan solat. Semuanya berkopiah/bersongkok dan dipimpin oleh seorang Imam. Jangan keliru,mereka bukan kaum Muslimin yang sedang menunaikan kewajiban solat Mahgrib. Mereka adalah jamaah Kristian Ortodok.

Kristian ortodok merupakan sebuah sektsa dalam agama Kristian. Boleh jadi, orang awam akan terkeliru sebab, sektsa ini memang sangat mirip Islam. Bukan saja asalnya serumpun (MELAYU), Timur Tengah, tapi juga ritual dan tatacara peribadatannya hampir sama.Tengoklah saat mereka solat..

SUJUD MEREKA

RUKUK MEREKA


Selain berkopiah dan dipimpin seorang imam,bila berjamaah,juga memakai bahasa Arab. Rukun solatnya pun hampir sama. Ada rukuk dan juga sujud..

Yang membezakannya ialah, bila mana kaum Muslimin diwajibkan solat 5 kali sehari,penganut Kristian ortodok ini lebih banyak lagi, 7 kali sehari setiap 3 jam; masing-masing dua rakaat.

Mereka menyebutnya
1. sa'atul awwal (fajar/shubuh),
2. sa'atuts tsalis(dhuha),
3. sa'atus sadis (dhuhur),
4. sa'atut tis'ah (ashar),
5. sa'atul ghurub (maghrib),
6. sa'atun naum (Isya'),
7. sa'atul layl (tengah malam).

Hal yang sama juga pada amalan puasa. Puasa wajib bagi orang Islam dilakukan selama sebulan dalam setahun, dikenal dengan shaumu ramadhan. Sedang pada Kristian ortodok disebut shaumil kabir (puasa 40hari berturut-turut) yang dilakukan sekitar bulan April. Jika dalam Islam ada puasa sunah Isnin - Kamis, pada kristian ortodok dilakukan pada Rabu dan Juma'at, dalam rangka mengenang kesengsaraan Kristus.Selain sholat dan puasa, jamaah Kristian ortodok juga mengenal zakat. Zakat, dalam ajaran Kristian ortodok, adalah satu persepuluh dari pendapatan.


Gambar-gambar diatas ajaran kristian ortodok yang mungkin membuatkan anda keliru.... jadi berhati-hati lah kita agar tidak terpesong dengan ajaran kristian ortodok ini...

Hebah kan pada kawan-kawan, rakan-rakan, sahabat handai, ahli keluarga, rakan blog, pembaca kita. Sebarkanlah supaya semua teman-teman kita maklum.

Jangan jadikan ia sebagai entri berantai anggaplah satu yang penting kerana kita telah mengetahui akan pekara ini... Itulah agenda Kristian, maka berhati-hatilah..... Jangan terpedaya pada rupanya sahaja tetapi lihat dan selidikilah isinya juga... lihat keseluruhan.

Wallahualammmubissawab........

3 comments:

nami o fish said...

Agama adalah kepercayaan.Terpulang kepada sesiapapun untuk percaya dan bagaimana dia harus mempraktikkan kepercayaannya.

Kalau kepercayaan seorang Kristian mirip Islam,itu bukan kejutan kerana Islam itu sealiran dengan Kristian - monotheisme.

Monotheisme adalah fahaman satu Tuhan - bukan Polytheisme - banyak Tuhan.

Apapun kepercayaan,apapun fahaman,macam mana nak menyembah atau mempercayai,satu perkara yang paling penting adalah tak guna nak berbalah "siapa agama yang paling benar",sebab akhirnya kematian akan berlaku disana-sini.

Manusia cari makan untuk hidup.Tak makan,tak hidup.Hindu ke,Islam ke,Buddha ke,atheist ke,penyembah Jah ke,penyembah Firaun ke,pengikut Haji Kahar ke - semua orang makan.Makan itu secara detail disebut sebagai ekonomi.

Tak guna bercerita berdekah kah kah pasal agama kalau ekonomi dunia masih rosak dan tak adil.

Yang bekerja pekerja - yang hidup senang lenang adalah bos yang junkie dengan padang golf.

Fikir beb,fikir.

LeeSlimShady said...

tapi aku masih percaya kan tuhan walau tak kira mana pun akan di persepsi kan...aku paham manusia perlu makan....

kerana dari segi kepercayaan itu lah kita peroleh bimbingan untuk membela kebajikan masyarakat hingga segala penderitaan pulih sedia kala........

ingat !

Tak semua Kepercayaan mahukan rakyat tak makan!

LeeSlimShady said...

Sayangnya ku harap kan rakan - rakan sosialis ku akan hadir pada penerangan dan pembentangan budget 2010 di KLSCAH hari tu.....

suara kita harus lantang di situ dalam membela mereka - mereka yang tak makan!