Wednesday, October 14, 2009

Pelajarku sekalian, inilah Bangsawan









Pada 10 Oktober lalu aku mngajak plajar2ku dari SMK Taman tengok Bangsawan 'Mahsuri' di Panggung Bandaraya DBKL. Kecuali seorang, yang lain sumenya adalah anggota produksi teater 'Angin' sblum ni. Wah nyata tak sesia lpas terlibat teater tampak skali mereka bgitu smangat meminatinya smpai sanggup balik tgh mlm lpas tngok bangsawan.

Ada di antara mereka sbelum ni bukan main brkobar-kobar,"Cikgu tahun dpan kita msti mng," wah smangat cm2 patut ada. Teringat akan ayat iaitu'Kita tidak kalah klau kita berada di bawah tpi kita kalah klau kita tidak bangun smula.

Nyata mlm tu adalah pengalaman baru mereka, kerana mereka dakwa x pernah kluar rumah jjalan pun apatah lagu tengok wayang dgn kengkawan. Maklumla memasing budak pandai kelas cemerlang lagi. Teringat kata kwan aku bahawa teater lbih ssuai dikendalikan oleh budak pandai kerna mereka tidak brsronok dan brhiburan ttapi sejajar dgn pemikiran intelek mereka itu di mana teater adalah bahan pelajaran dan pembelajaran yg disampaikan atas pentas. Wah gitu!

1 comment:

nami o fish said...

beb,tak payah lah tengok bangsawan ni bagi aku.ni macam nak menyokong budaya aristokrat je.

raja bersiung lah,mahsurilah - ni semua adat resam lama dah tak relevan dah.

kita kena bincang komuniti anak muda - cerita pasal demokrasi,pasal ekonomi,pasal kebebasan - ni tema yang relevan dengan dunia sekarang."art for art's sake" dah tak relevan dah.

takkan asyik nak layan m daud kilau dengan sm salim je kot?

remajakanlah seni kita beb.jangan orangtuakan remaja kita dengan pemikiran geng-geng umno atau pak aji kopiah ni.

p/s:sebab tu ijal sampai mampus taknak buat si bongkok tanjung puteri versi bangsawan.sebab kitorang rasa dah tak relevan dah.