Monday, February 3, 2014

Ciri pembantu rumah idamanku


   Sering kali dalam media massa kedengaran pembantu rumah Indonesia lari dari majikan. Ada beberapa sebab mungkin. Mereka adalah hak majikan. Pada masa yang sama mereka juga ada hak masing-masing. Maka kena ikut undang-undanglah. Baru-baru ni kudengar dari kenalan bahawa di rumah  salah seorang pemimpin atasan negara pembantu rumahnya setiap minggu bertukar ganti kerana sikap isterinya yang 'baik' perangainya.

    Aku walaupun belum lagi kaya-raya ketika menulis coretan ini pun teringin nak ada pembantu rumah. Tunggulah bila aku kaya nanti inshaa Allah macam lagu Kalau Aku Kaya nyanyian Awi Rafael dan Ultimate. Tetapi biarlah berbaloi bagiku kerana dibayar dan juga bagi pembantu rumah itu sendiri kerana kebajikannya terbela. Agar kekal setia bertahan dalam tempoh yang lebih lama.

Antara ciri pembantu rumah idamanku( pempuanla sebab tiada lelaki dalam dunia ni nak registar jadi orang gaji) ialah:

1. Rajin dan boleh buat kerja rumahtangga seperti memasak dan mengemas rumah . Kalau masak tak pandai      aku boleh hantar ke kelas memasak macam kelas Chef Lee yuran baru RM 250 je.

2. Boleh berkomunikasi dalam bahasa Melayu atau Inggeris. Tak kira bangsa Indonesia ke, Siam ke, Nepal      ke,  Myanmar ke, Arab ke(bertuah)

3. Bekerja sepenuh masa. Bermula dari 6 pagi sehingga 9 malam. Setiap hari tetapi dah lama2 kerja tu               bagilah cuti nak balik kampung ke tapi dokumen dan surat perjanjian tertentu wajib kupegang agar dia tak     boleh lari dari undang-undang

4.  Kalau anak dara boleh kujadikan latihan untuk dia bila berumahtangga kalau ada calonla. Praktikal                menguruskan kerja rumah tangga terutamanya di dapur. Kalau yang dah kahwin tu ada pengalamanlakan.

5. Paling utama yang perempuan ni menutup aurat tak kira tua ke muda.Lemas mataku bila terpaksa mengadap benda haram kalau tak ditegah.


                                                               
Melayu,atau Indonesia (non-Muslimpun kena berhijab)

orang benua eropah atau amerika (cam haram)

orang benua kutub utara atau kutub selatan( yolatu)

orang Vietnam( ni  x mustahil boleh sebab dekat je dlm Asean kn?)

Chikaro? Arigato hait

orang Nepal

Mohabbat Hindustani


sarang hae adoi K-Pop la pulak



kalau yg ni x ssuailah buat pmbantu rumah tetapi pembantu kamar.

p/s: pening kepala bila berangam-angan nak plih bangsa mana asalkan jumpa yang baik dan rajin sudahle huhuhu

1 comment:

Belly Ballot said...

Thanks for writing such a good article, I stumbled onto your blog and read a few post. I like your style of writing. responsive web design wordpress