Saturday, September 26, 2009

teater 'Raja Lawak' versi Che`Gupeace bakal kembali




Foto yg brtarbus,Wan Azrul yg bertopi kedi,Azrul Azizi

Apabila sahabat dari Kolej Antarabangsa SEGI tlah menawarkan Che`Gupeace watak Husin Tak Bai daripada skrip 'Raja Lawak' karya Zakaria Ariffin, Che`Gupeace rasa mcm hujan permata menerpa jatuh membasahi diri ini. satu kurniaan tidak terhingga. Itulah impian aku sejak tahun pertama lagi.

Sejak aku nak masuk tahun kedua, aku pernah dioffer watak itu oleh senior aku Azahar yang dinilai dari segi pengarahan dan pasangannya Mohsin yang dinilai dari segi lakonan, dia nak amik watak Osman Bombay dan aku nak sangat watak anak murid Osman Bombay itu.

Memang watak itu sesuai dengan aku; loyar buruk dan sering mencetuskan kekecohan suasana dengan kata2. Namun akhirnya aku dikecewakan oleh mereka yang tukar skrip 'Raja Lawak' kepada 'Pemain' di mana aku tak terlibat sebagai pelakon.

Nak ubat frust aku lalu akupun amik alih untuk mengarah 'Raja Lawak' untuk projek akhirku pulak. Aku memberi watak idamanku itu kepada Azrul Azizi juniorku.

Azrul memang buleh berlakon dengan baik cuma dia kurang memberi penghayatan sperti mana aku harapkan di mana watk itu kena lo`la` tapi dia masih bersopan wlaupun mengadap Osman Bombay lakonan Wan Azrul anak antu seni.

Kini aku bakal kembali dapat watak yang aku nak lepas 5 tahun berlalu. Tak kisah wlaupun takde bayaran janji aku dapat kepuasan.

Teater 'Raja Lawak' bakal dipentaskan di Dewan Teater Kolej Segi pada November ini

4 comments:

Anak Antu Seni said...

semoga berjaya

Malaysia Tanahairku said...

Pak Man klau komfem mai KL dgn Bakawali tahun dpan jgan lupa panggil saya...hehe

Penjejak Badai said...

kurang hajar...masa latihan x mau bgtau..la ni baru komplen..buat gila..kami akan turun kl wat show 15 16 kat um

Anonymous said...

salam tuan Federation of Bloggers.

saya Nd, pelajar tahun akhir diploma bidang teater di UiTM Shah Alam.

pada masa ini sy sedang mencari skrip Raja Lawak yang tuan ceritakan di entri tuan ini. maaf jika ada kesalahan di mana-mana, tapi jika tuan tidak keberatan boleh lah kiranya saya ingin meminta jasa baik tuan untuk berkongsi skrip. dua hari dari hari ini saya terpaksa untuk membentangkan mengenai skrip raja lawak ini tetapi malangnya skrip tersebut sudah hilang(kesilapan sy sendiri).jadi kalau tuan baik hati, kalau ada soft copy utk skrip raja lawak ini, boleh lah sendkan kepada saya di alamat email di bawah

biocrhatique_nd@yahoo.com

salam kedamaian tuan. :-)