Tuesday, July 21, 2009

Teater Komplilasi Vol 2 DBP


"LEGASI"
Karya & arahan: MOIZZISR.CONG

Pelakon:
KHAIRIL RIDZUAN
DIRA ABU ZAHAR
TAI-YUDDIN BAKAR
NUR AMEERA RAMLI

"NATURALISASI"
Karya: NAM RON
Arahan & olahan: FRED AYAM

Pelakon:
ZAHIRIL ADZIM
AMERUL AFFENDI
NORIS ALI

SINOPSIS LEGASI

Legasi sebuah cereka yang mengisahkan tentang sepasang suami isteri yang saling mencintai di antara satu sama lain sepenuhnya akan tetapi mempunyai sisi persepsi paksi politik yang berbeza. Ia berlatar belakangkan kepada budaya politik Malaya 1940an. Cikgu Bakar dan isterinya, Cikgu Zaharah adalah elitus Melayu lepasan Sultan Idris Teachers College yang menyokong dan bersama menggerakkan Kesatuan Melayu Muda (KMM). Apabila KMM mulai lemah (1945), ramai pemimpin utama kesatuan itu mengambil pendirian untuk meninggalkan KMM, termasuklah Cikgu Zaharah, namun ianya tidak melibatkan Cikgu Bakar. Hal ini adalah kerana Cikgu Bakar tetap terus berpaksi kepada perjuangan KMM. Konflik persepsi politik ini terus menyelubungi kehidupan Cikgu Bakar dan Cikgu Zaharah. 50 tahun kemudian, di hari-hari terakhir Cikgu Bakar, dia sempat berjumpa dengan cucu perempuannya yang merupakan seorang liberal anthropologist, Suhaila. Bersama Suhaila, Cikgu Bakar merungkai pengalaman, pandangan, kepercayaan politiknya. Adakah Suhaila akan meneruskan “LEGASI” yang di bangunkan oleh Cikgu Bakar.

Teater 2: NATURALISASI

Sinopsis

Mengisahkan tentang watak Razman, seorang peguam kepada seorang ahli perniagaan yang ternama dan teman baiknya Rahmat, seorang penulis bebas. Suatu malam Razman termenung sendirian di dalam gelap. Kegelisahannya berpunca dari kes perbicaraan membabitkan ahli perniagaan tersebut siang tadi. Rahmat, yang juga merupakan teman serumah Razman yang baru pulang dapat mengesan perubahan Razman. Mereka berbincang tentang hal tersebut, kemesraan tetap ada walau kadangkala keadaan menjadi agak tegang. Nurul kekasih Razman sampai dengan keadaan marah dan runsing. Setelah dipujuk oleh Razman barulah dia tenang. Darinya diketahui bahawa Nurul mengandungkan anak Razman. Mereka membuat keputusan untuk berkahwin. Malam itu Nurul tidur di situ, Rahmat marah dengan tindakan Razman. Mereka bertengkar. Pagi besoknya, Rahmat cuba menghasut Nurul dengan membuat satu helah, tujuannya untuk memisahkan hubungan Nurul dengan Razman. Setelah Rahmat keluar, Razman sekali lagi bertengkar dengan Nurul dan akhirnya Razman terperangkap dengan helah yang dicipta Nurul dan mengaku bahawa dirinya adalah lelaki gay. Nurul terkejut lalu mahu memutuskan hubungan dengan Razman. Tengah hari, Rahmat pulang membawa berita bahawa dia menghidap HIV positif.

Friday, July 17, 2009

Teruskan bagi sokongan pada F.O.B

Sebagai insan yang pernah jadi orang kuat blog F.O.B. ni, aku harap agar blog ni akan terus mencapai objektifnnya dalam menyalurkan maklumat serta komen pelbagai isu untuk tatapan umum.

Ezreen Emira, Danael Ahmad, Teh Tarik semuanya dah jadi Hall Of Fame dah jadi kenangan silam. Yang ada nilah kena perjuangkan apa yang patut

Wednesday, July 15, 2009

Pendemokrasian Bahasa, Sastera Demokrasi dan Falsafah Pendidikan

Kerap kali sebab yang digunakan untuk menjustifikasikan pengunaan jenis bahasa adalah kebolehan seseorang itu untuk menguasai sesuatu bahasa itu. Dalam hal ini bahasa yang selalunya dipakai dipilih daripada jenis yang dekat dengan individu itu atau yang lahir daripada kebudayaannya atau identitinya.

Dilihat perbahasan tentang PPSMI baru-baru ini etnik masing-masing pada dasarnya atau sekurang-kurang daripada luarannya perjuangkan untuk menggunakan bahasa yang berasal daripada identiti dan budaya masaing-masing, dengan MCA bahasa Cina dan UMNO bahasa melayu serta MIC Tamil.

Ini mungkin mempunyai kemunasabahannya tetapi harus difikir dengan kritis tujuan dan akibat daripada dasar-dasar sebegini.

Sesuatu bahasa itu tanpa ruang demokrasi tidak akan berkembang. Asas, kreativiti dan gaya sesuatu bahasa itu amat berkait rapat sekali dengan nilai demokrasi. Sekiranya sesuatu bahasa itu tidak dapat meluahkan nilai-nilai moral, estetika, sastera, etika, falsafah, dan akal fikiran, keberangkaliannya dinamika bahasa itu telah dibantutkan oleh korupsi kuasa dan pengecilan ruang demokrasi.

Dalam konteks Malaysia ini, ruang demokrasi ini dimonopoli dan diperkecilkan oleh kerajaan. Ruang wacana dan ruang demokrasi dibunuh dan dirogol kumpulan UMNO-Barisan Nasional. Jadi tidak hairan sekiranya bahasa melayu, cina dan tamil bukan sahaja tidak meluahkan nilai-nilai yang telah disebut di atas tetapi juga dikongkong tatabahasanya kerana keperluan untuk mematikan perbahasan intelektual dan pemikiran kritikal. Ini semestinya penting untuk mengekalkan pemerintahan kerajaan.

Bahasa yang dikongkong dan dikawal kemudiannya digunakan untuk mengajar anak-anak muda, murid-murid dan pelajar diseluruh Malaysia. Semestinya akan gagal untuk membuka minda dan melahirkan individu yang kritikal.

Sains dan matematik tidak seharusnya dilihat sebagai sains dan matematik sahaja.

Sains merupakan manifestasi penggunaan rasional dan akal fikiran untuk menjelaskan fenomena yang berada diluar metafisika, ontologi, theology dan epistemologi. Ia mengerakkan kemajuan dan perkembangan tamadun manusia dengan membolehkan manusia memahami serta menguasai dunia fizikal. Satu daripada cabang falsafah yang juga dikenali sebagai sains semula jadi atau ‘the natural sciences’.

Matematik merupakan manifestasi pemikiran logik dan teori yang diilhamkan dalam minda manusia.

Tanpa kedua-kedua ini, manusia tidak akan wujud kerana tiada idea, tiada akal, dan tiada rasional. ‘I think therefore I am’.

Selagi ruang demokrasi tidak dibuka, bahasa yang digunakan itu akan melahirkan anak muda yang tiada idea, akal dan rasional kerana fungsi bahasa dalam ruang yang tidak demokratik adalah bertujuan untuk melahirkan golongan pasif.

Bahasa yang difahami dan sinonim dengan budaya dan identiti sesuatu golongan adalah lebih baik lagi kerana proses pembodohan akan berlaku dengan lebih cepat dan senang. Pelajar-pelajar akan memahami kebodohan dan bertindak bodoh dengan lebih jelas dan tepat.

Bahasa melayu untuk perbodohkan orang melayu.

Bahasa cina untuk perbodohkan orang cina.

Bahasa tamil untuk perbodohkan orang india.

Bahasa yang sepatutnya dikembalikan dan dipelajari dahulu adalah sastera demokrasi. Tanpanya, bahasa, terutama bahasa yang sangat difahami oleh etnik masing-masing, hanya merupakan alat untuk perbodohkan rakyat Malaysia.

Pembebasan minda atau ‘liberation of the mind’ adalah konsep asas falsafah pendidikan. Dapatkah ini dicapai dengan bahasa melayu, bahasa cina dan bahasa tamil tanpa demokrasi?

Tuesday, July 14, 2009

Time for P .A to set up a disciplinary committee to restore public confidence in PA cohesion, coherence, discipline, unity and common sense

In responding to my blog “Will Najib call for general elections in November this year if he could crank up his popularity rating to 80 to 85%?”, the Prime Minister, Datuk Seri Najib Razak said at a meet-the-people session in Jitra he had no plans to announce snap elections at the function but remained very ambivalent as to whether he would go the full term or hold early general elections.

As he said that he “read an email sent by an opposition leader”, let me clarify that I never sent him any such email.

In my blog, I had asked whether Najib would call general elections in November this year (which seemed to be his personal auspicious number like No. 13 for his predecessor, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi) if he could crank up his popular rating to 80 to 85% from a dismal low of 42% just before taking oath as Prime Minister on April 3, 45% a month after becoming PM and a jump to 65% two weeks before his First Hundred Days as PM.

What I find significant in Najib’s response is that he did not rule out the possibility of snap general elections.

Of course Najib being enamoured with the number “11” could also mean general elections in November this year, 2010 or 2011.

I am quite optimistic about the Manek Urai by election in Kelantan today, as there is strong likelihood that Pas will win with a bigger majority than during the general elections last year – which will be an unmistakable message that the people in the East Coast stand solidly with the people in the West Coast in Peninsular Malaysia in supporting People Alliance to bring about historic political changes in the country, as evident in the previous by-elections in Permatang Pauh, Kuala Terengganu, Bukit Gantang, Bukit Selambau and Penanti after the political tsunami of the March 8, 2008 general elections.

Hard work for Pakatan Rakyat will begin after the Manek Urai by-election result tonight.

The Pakatan Rakyat leadership council will have to address a host of problems in the People Alliance, many of which are self-inflicted ones, which had been fully exploited to create the public perceptions that People Alliance is losing momentum and in terrible disarray.

The Pakatan Rakyat leadership council meeting on Friday will be a most important one after the foundation meeting establishing PA after the political tsunami of the March 8 general election last year.

Pakatan Rakyat must take a grip of itself if it is not to disillusion its members and the Malaysian people looking for political change and national renewal, erasing public perceptions of the great difference between People Alliance and National Front.

One great difference between People Alliance and National Front must be the way internal and inter-party differences are addressed. In the National Front, they are handled on the basis of two factors – “fear” of UMNO, the Big Brother and Big Bully, by the other NF component parties; and “greed” so that unhappiness of the other NF component parties can be pacified with the distribution of goodies and even bread crumbs.

Such a modus operandi to resolve internal and inter-party differences has no place in People Alliance, where differences will have to be resolved on the basis of equality, mutual respect and commitment to agreed common principles.

Internal and intra-party differences in People Alliance cannot and should not be swept under the carpet but they must be ventilated and resolved in a manner which do not cast People Alliance in a poor light as a quarrelsome, undisciplined and divided lot, which could only damage and destroy public confidence and support.

Time has come for People Alliance to set up a disciplinary committee to restore public confidence in PR cohesion, coherence, discipline, unity and common sense of purpose.

This is a subject among many others which the People Alliance leadership council will have to address on Friday.

Thursday, July 9, 2009

Selamat Tinggal Natrah...Kami takkan lupa kan kekejaman yang pernah dilakukan di keatas mu

Natrah Bersama suami tersayang Mansor Adabi




Bagi aku tiada kisah cinta yang paling menyayat hati di abad ini selain daripada kisah Natrah

apatah lagi kita bukan saja kehilangan seorang gadis, tetapi kita juga kehilangan seorang umat Islam di bumi ini…hanya kerana undang-undang yang zalim dan kejam,tetapi tiba - tiba ia nya hampir berulang tempoh hari apabila Kerajaan Barisan Nasional Pimpinan Najib hampir gagal menanganinya tempoh hari.

10

Natrah Bersama Sister yang siap sedia untuk di islamkan

aku tidak tahu sama ada generasi muda hari ini masih ingat kisah Natrah atau tidak, ini kerana kisahnya tidak begitu ‘diangkat’ dalam buku-buku sejarah di sekolah-sekolah

kalau ada pun material berbentuk buku atau penulisan, ia ada dizahirkan dalam bentuk novel seperti Tragedi Nadra (Haja Maideen), Mortal Flower (Han Suyin), Voices Of Asia (James Michener) dan A Salute To Singapore.

namun yang paling diingati sudah tentu penyelidikan dan penulisan bekas wartawan Dewan Masyarakat (kini Karyawan Tamu UTM), Datin Fatini Yaacob yang mengkaji kisah berkenaan sehingga membawanya bertemu dengan Natrah di Belanda tidak lama dulu

dari segi visual pula, bekas Pengerusi Utusan Malaysia Tan Sri Kamarul Ariffin pernah menerbitkan filem Jasmin 1 (1984) dan Jasmin 2 (1986), filem yang berdasarkan kisah sebenar Natrah

aku pernah menonton kedua-dua filem berkenaan yang diarahkan oleh Datuk Jamil Sulong, watak Natrah dilakonkan oleh gadis kacukan Inggeris, Datuk Seri Noraini Jane yang kini telah pun berkahwin dengan adik Raja Nazrin, Raja Kechil Tengah Raja Datuk Seri Ashman Shah.

malangnya kedua-dua filem ini tidak lagi pernah diulang tayang di kaca televisyen, aku harap RTM dapat menyiarkannya kembali supaya masyarakat lebih memahami kisah sebenar yang menimpa Natrah

berbalik kepada cerita Natrah, kisahnya menjadi isu di Singapura pada 1950 akibat perebutan terhadapnya antara ibu angkatnya, Che Aminah Mohamed dengan keluarga asal beliau yang berketurunan Belanda.

Kisah Nya bermula apabila Natrah pada 1937 24 Mac, Natrah dilahirkan di Tjimahi, Jawa, Indonesia dengan nama Bertha Hertogh atau Maria Huberdina Hertogh

Disember 1942 ,Bertha Hertogh diserahkan untuk dipelihara kepada Che Aminah Mohamad.Usia Natrah ketika itu 5 tahun. Ibunya Adeline dan neneknya Nor Louisenya menyerahkan Bertha dan Benny kepada Che Aminah tanpa pengetahuan bapanya Sarjan Adrianus Petrus Hertogh kerana telah ditawan tentera Jepun.
Che Aminah Mohamad atau Mak Minah seorang peniaga kain di Jawa yang berasal dari Kemaman , Terengganu . Menurut keterangan Natrah, Che Aminah bukan Babu atau pembantu rumah. Maria Hertogh diberi nama Natrah dan hidup dalam suasana dan pendidikan Islam.

15 November 1945, Che Aminah membawa Natrah balik ke Kampung Banggol, Kemaman, Terengganu melalui Singapura kerana orang Indonesia ketika itu meluap-luap membenci orang kulit putih yang dianggap bangsa penjajah.

1945 Bapa Natrah, Sarjan Hertogh dibebaskan selepas Hiroshima dan Nagasaki dibom dengan bom atom oleh Amerika. Dia balik ke Bandung ,Jawa dan mencari anaknya Natrah. Adeline dan Hertogh balik ke Belanda tanpa menemui Natrah. Usaha mencari diteruskan melalui teman-teman dan pegawai kerajaan Inggeris dan Belanda.

September 1949 Natrah ditemui oleh Arthur Locke, Penasihat British di Terengganu sewaktu pertunjukan senaman di padang Sekolah Perempuan Melayu Chukai.

19 Ogos 1949 polis Semarang memberitahu Andrianus, Natrah berada di Kemaman.

12 April 1950, Che Aminah membawa Natrah ke Singapura atas perancangan dan muslihat Sarjan Hertogh.

22 Mei 1950 ,Ketua Hakim Mahkamah mengarahkan Natrah diletakkan di bawah Jabatan Kebajikan Masyarakat, Singapura

24 April 1950 ,Natrah dihantar ke Girls Homecraft Centre, York Hill,Singapura

28 April Che Aminah membuat rayuan untuk mendapatkan balik hak penjagaan terhadap Natrah melalui peguambela Encik Ahmad Ibrahim daripada syarikat peguam S.C. Goho & Co.

Natrah sewaktu perbicaraan di Mahkamah Singapura

Natrah sewaktu perbicaraan di Mahkamah Singapura


19 Mei 1950 peguambela Encik Ahmad Ibrahim menghujah di mahkamah bahawa Che Aminah Mohamad berhak menjadi penjaga Natrah. Profesor Dr. Ahmad Ibrahim menjadi protaganis dan antara tokoh yang amat dihormati dalam kes Natrah di Singapura.

28 Julai 1950 Che Aminah menang kes rayuannya. Natrah dikeluarkan daripada York Hill

1 Ogos 1950 kerana takut peristiwa berulang ,Natrah dikahwinkan dengan Cikgu Mansor Adabi secara nikah gantung di rumah bapa angkat Mansor Adabi iaitu En. M.A.Majid di 139, Seranggoon Road, Singapura. Ketika ini Natrah berusia 13 tahun tetapi susuk tubuhnya besar. Usia Mansor Adabi 22 tahun. Dalam Undang-Undang Syariah Islam ,perempuan umur 13 tahun dibenarkan kahwin sebagaimana isteri Nabi Muhammad, Siti Aisyah.

Namun begitu, undang-undang British/Belanda tidak membenarkan wanita di bawah umur 18 tahun daripada berkahwin.2 Disember 1950 Ketua Hakim megeluarkan perintah yang ketiga untuk didengar di mahkamah tentang kesahihan perkahwinan dan hak penjagaan Natrah.Mengikut undang-undang Belanda, seorang anak yang berusia 16 tahun ke bawah, bapanya berhak menentukan kehidupannya. Pendakwa berhujah sama ada Natrah berhak dikahwinkan dan terus menganut agama Islam ataupun tidak. Mahkamah memutuskan, selagi tidak mencapai umur 18 tahun ke atas, hanya penjaga yang berhak ke atasnya. Mahkamah tidak menyebut ibubapa tetapi penjaga. Tiba-tiba daripada isu agama bertukar bertukar kepada isu jagaan.
Dalam kes Natrah ini, mahkamah mengakui Natrah secara rela tanpa dipaksa oleh sesiapa hendak meneruskan kehidupan sebagai seorang muslim. Mahkamah mengatakan pula, siapa yang boleh menafikan hak Natrah daripada didedahkan kepada agama Kristian? Bapanya lebih berhak ke atasnya.

12 Disember 1950 Hakim menjatuhi hukuman - Natrah mesti dikembalikan kepada ibu bapa kandungnya di Belanda.Bapanya diberi hak dalam menentukan agama anaknya. Natrah telah dihantar pulang ke Belanda, dan seterusnya dipaksa menjadi Kristian.

Natrah akhirnya diperintahkan supaya dipulangkan kepada ibu bapa kandungannya di Belanda, setelah itu dia diKristiankan semula dengan nama Bertha Hertogh

13

Natrah Akhirnya Di Kristiankan semula

Keputusan mahkamah itu menimbulkan kamarahan masyarakat Islam di Singapura, sehingga berlaku rusuhan yang dikenali sebagai Rusuhan Natrah.

Dilaporkan seramai 18 orang terbunuh dan kira-kira 200 orang cedera dalam tragedi itu ketika mereka bertempur dengan tentera dan polis British Yang membabitkan banyak pertubuhan NGO dan Pemuda Hizbul Muslimin(HM), sehingga Singapura diletakkan di bawah perintah berkurung selama dua hari dua malam.Ramai juga yang di tahan antaranya ialah Allahyarham Dr.Burhannudin Al-Helmy bekas yang Di Pertua PAS(Parti Islam Se-malaysia)

Atas Tindakan Mahkamah itu telah mencetuskan Pemberontakan Natrah

Natrah akhirnya pulang ke Belanda, namun hati dan perasaannya masih melekat di Malaya ketika itu.13 Disember 1950 Natrah dan ibu kandungnya meninggalkan Lapangan Terbang Kallang , Singapura menuju Belanda dengan kapal terbang KLM.
Ada protes orang Islam di Karachi , Pakistan yang bersimpati dengan Natrah.

15 Disember 1950 Natrah sampai di Lapangan Terbang Sciphol, Amsterdam, Belanda; disambut oleh lebih 4000 orang Kristian Belanda beserta sorakan selamat datang dan sepanduk 'Welcome Back Bertha'. Mereka dari 'Bertha Hertogh Comittee' yang dibentuk oleh bapanya , Sarjan Hertogh.
Di rumahnya di Bergen Op Zoom, kehidupan Natrah sentiasa dikawal ketat oleh polis Belanda. Dia pernah bertanya tentang 'Di mana masjid di Bergen Op Zoom ?'. Natrah minta sejadah, bertanyakan khiblat dan tak lupa sembahyang 5 kali sehari . Ingatannya kepada Mansor Adabi tidak pernah padam terhadap suaminya itu. Januari 1952 Mansor Adabi menerima surat daripada seorang pemuda Belanda bernama JC Vermeulen tentang kehidupan Natrah. JC Vermeulen adalah pedagang import-eksport Belanda.

9 Januari 1951 Surat 1 daripada Mansor Adabi kepada Natrah dalam tulisan Jawi, berbahasa Melayu.

10 Januari 1951 Surat 2 daripada Mansor Adabi kpada Natrah, antaranya menceritakan nasib Karim Ghani yang masih ditahan.

17 September 1951 Surat daripada Mansor Adabi kepada Natrah.

Mac 1953 Surat pertama daripada Natrah kepada Mansor Adabi dalam tulisan rumi berbahasa Melayu-Indonesia. Dia telah menjadi Kristian Katholik dan minta Mansor Adabi jangan menulis kepadanya lagi. Natrah menggunakan nama asalnya 'Bertha Hertogh.

25 Januari 1953 Surat Mansor Adabi kepada Natrah

20 Julai 1953 Surat Natrah kepada JC Vermeulen disampaikan kepada Mansor Adabi.
1954 Mansor Adabi berpatah arang dan berkahwin dengan anak muridnya Zaiton Jahuri.Mansor Adabi menghantar kad undang perkahwinan kepada JC Vermeulen. Natrah yang mengetahui hal itu sangat kecewa. Kekecewaan itu dicurahkan kepada temannya Johannes Gerrit Vermeulen. Antara murid Mansor Adabi ialah Datuk Abdul Aziz Abdul Rahman, bekas pengarah MAS.

26 Januari 1956 Telegram daripada JC Vermeulen kepada Mansor Adabi menyatakan Natrah ingin kembali bersama Mansor Adabi di Malaysia.

20 April 1956 Natrah berkahwin dengan Johan Gerardus Wolkenfelt, seorang askar ketika Natrah berumur 18 tahun. Umur Wolkenfelt 21 tahun. Wolkenfelt berhenti menjadi askar dan menjadi tukang kayu.

15 Februari 1957 Natrah bersalin anak lelaki pertama. Natrah mendapat 10 orang anak iaitu Silvija, Carolien, Frans, Marlies, Theo, Huub, Rinie, Marjoline , Hands dan Paul.

20 Januari 1959 Surat daripada Mansor Adabi kepada Natrah menceritakan dia sudah berkeluarga. 3 Februari 1959 Surat Natrah kepada Mansor Adabi. Semua surat-surat Mansor Adabi tersimpan dalam fail 'Personal - Mansor Adabi' di Arkib Perbandaran Bergen op Zoom, Belanda.

25 November 1975 Televisyen Belanda NRVC meriwayatkan kembali kisah hidup Natrah dalam filem dokumentari The Time Just Stool Still selama 20 minit. Natrah, Wolkenfelt dan Mansor Adabi turut dijemput diwawancara dalam dokumentari itu. Ketika itu Natrah telah mempunyai 10 orang anak. Sedangkan Mansor Adabi sebagai seorang guru dan peguam, hidup mewah.

16 Ogos 1976 Natrah didakwa di mahkamah atas tuduhan cuba membunuh suaminya JG Wolkenfelt . Dia dibebaskan atas simpati hakim terhadap latar belakang hidupnya. Natrah dan Wolkenfelt bercerai. Mulanya dia merancang bubuh racun berwarna biru - tak berjaya. Kemudian dia berpakat dengan temannya Tom Ballermans dan Adrie Jansen dan membeli sepucuk pistol revolver. Anaknya Corie menyedari rancangan bunuh itu, dilapor kepada polis dan Natrah ditangkap.

26 Disember 1976 Natrah dilaporkan sakit jiwa oleh Utusan Malaysia. Tetapi hal ini dinafikan oleh anak-anak Natrah.

1976 Che Aminah meninggal dunia di Chukai, Terengganu ketika berusia 70an

Disember 1979 Natrah berkahwin dengan Tom Ballermans - lelaki yang selalu datang ke Cafe Natrah dan yang dikatakan bersepakat dengan Natrah untuk membunuh suaminya JG Wolkenfelt. Tom membeli rumah di Ossendrecht , Belanda kira-kira 12 km dari Bergen Op Zoom, Belanda.

1983 Natrah bercerai dengan Tom Ballermans

1984 Natrah masuk hospital kerana sakit jantung. Tubuhnya semakin gemuk secara mendadak.

15 September 1984 Natrah meninggalkan Belanda ke Amerika Syarikat mencari kehidupan baru bersama Ben Pichel dan hidup tanpa kahwin hingga ...? Ben Pichel ialah seorang lelaki Indonesia berasal dari Jakarta dan bekerja di pasar-pasar malam di Belanda dahulu. Ben kemudian mendapat taraf warganegara Amerika Syarikat.
Natrah kini tinggal di Nevada, tengah Amerika Syarikat dan meninggalkan anak-anaknya di Belanda. Dia pernah bekerja sebagai tukang masak dan pengemas bilik hotel dan motel. Kemudian dia bekerja sebagai pencuci rumah dan bangunan. Natrah hidup dalam keadaan tersiksa jiwa dan raga, kehilangan orang-orang yang disayangi.

Natrah pernah kembali ke rantau ini pada 1999 untuk penggambaran filem dokumentari mengenai dirinya oleh sebuah syarikat televisyen Belanda.

Sebuah filem mengenai Natrah arahan Ben Sombogaart dilaporkan akan dikeluarkan tahun depan.

Untuk pengetahuan korang, kisah sedih Natrah tidak berakhir di situ, sejak dihantar pulang ke Belanda, dia menempuh pelbagai dugaan demi dugaan dalam hidupnya

kini Natrah sudah pergi buat selama-lamanya, semalam beliau akhirnya meninggal dunia akibat menderita penyakit leukemia di rumahnya di Huijbergen, Belanda dalam usia 72 tahun

jauh di sudut hati aku ingin mengirimkan Al-Fatihah buat rohnya, malang sekali dia bukan lagi Natrah seperti yang kita baca dalam buku sejarah, tetapi seorang wanita malang yang bernama Maria Bertha Hertogh!

Dan apa yang amat menyedihkan sekali UMNO yang di tubuhkan pada 1946 kononnya punya perjuangan pada agama dan Bangsa hanya berdiam diri dan berpeluk tubuh melihat saudara seagamanya di hina sebegitu rupa....Hanya kerana takut dan Tunduk Pada kekuasaan Penjajah....

UMNO boleh Blah !!!!!