Wednesday, March 4, 2009

Poster teater foto USM bkan prkara baru


Bile plakon teater 'Si Bongkok Tanjung Puteri' Datuk Nomy Nozwir ngakui poster teater itu yg memaparkn mukenye ke sluruh USM, ni bukannye perkare baru.

Sejak aku masuk USM baik mmane teater amatur atau pensyarah nye poster depa sumenye skadar gambar lukisan yg klau ade manusia itupn kabur.

Mrintis penggunaan poster ala filem wayang sjak kdatangan ku ke USM adalah teater 'Misi' yg tlh mng pringkat kbangsaan pd tahun 2003 di mna dipentaskn di sasaran pd 2004.

Lpas tu teater amatur projek akhir x de plajar yg sahut cabaran yg smbung poster brfoto yg mnampilkan plakon, mungkin jeles plakon lbih glamor kot.

Teater projek akhir prtama yg pkai poster brfotokn plakon ialah 'protes' di mna dua hari nak pentskn baru tampal kt pintu sasaran.

lpas tu teater 'Raja Lawak'arahan Chegu Peace smpena projek akhirnye tlh mmpopularkan poster brgmbar di mna sbulan nk dipentaskn dh mrebak di mrata ceruk USM, satu library, ceruk dewan, fakulti,bwh jmbtn, kat kolej kediaman, mjadikn teater 'Raja Lawak' sgt popular,

msih ramai gak yg tngok 100 org smlam brdasarkan kutipan tiket yg diterima Dewan Budaya USM, wlaupn msa tu dh minggu ulangkaji.

Lpas tu rmai produksi sama badge ngn Chegu Peace mniru penggunaan poster brfoto mnampilkn plakon.

Lpas tu junior2 lain turut ikut hingge kini.

Mnurut pngalamanku, plakon yg brlakon dlm produksiku sgt brpuas ati dan bangga kirenye ada smangat nk brlakon bile muka mreka ade di mmane ceruk kampus. Aku mmg nk plakon aku bangge dn brsmangat, biarle depa rase glamor hingge show brakhir,mcm brlakon filemla pulak.

Ni smua adalah satu psikologi nk bgi motivasi, n aku mmg nk popularkn plakon aku di sluruh kampus, agar bile aku kluar depa ade market and value nk pasarkn diri msa dorg punye show pulak.

Aku arap poster brfoto ni akn diteruskn oleh teater amatur projek akhir lain.

Kpd smue plajar projek akhir Drama & Teater USM 2008/2009, Chegu Peace mgucapkan slamat brjaye moga kjayaan yg bkal dicipte klak lebih sukses drpd ari2 sblumnye

No comments: